6e team fors onderuit

Afgelopen donderdagavond 13-10-2016 speelde het 6e team z’n eerst competitiewedstrijd thuis tegen De Waagtoren 6. Dat dit weer een heel zwaar seizoen gaat worden was voorshands al duidelijk want ons team heeft in de NHSB derde klasse E veruit de laagste gemiddelde rating.

Ikzelf zat met zwart aan het 3e bord en was na anderhalf uur spelen als eerste klaar. Ik kreeg remise aangeboden in een inderdaad gelijke stelling. Gezien het ratingverschil “an offer you can’t refuse”.

Peter Kniestedt aan het 5e bord was daarna de eerste die z’n koning moest omleggen. Na stukkenruil in het middenspel werd de pionnenmeerderheid op de koningvleugel van zijn tegenstander hem te veel.

Vervolgens was het Ron Harmsen aan het 1e bord die de pijp aan Maarten gaf. Hij had mij al ingefluisterd dat hij “enorm aan het knoeien” was en een kwaliteit + pion achterstond. Ron wist de boel echter volledig dicht te schuiven maar zijn tegenstander wist door de kwaliteit terug te geven zoveel leven in de stelling te blazen dat dat extra pionnetje Ron alsnog de das omdeed.

Rick Kooij aan het 6e bord kreeg enorme druk op zijn koningsstelling en probeerde via de damevleugel tot tegenspel te komen. Net toen dat aardig bleek te lukken werd hij pardoes mat gezet.

Ondertussen was Frank Reurs aan het 2e bord bezig een toreneindspel met een pion minder te keepen. Zijn tegenstander kende zijn klassiekers want die bracht, ondanks optimaal tegenspel van Frank, dit eindspel tot een goed einde.

Gerard Jongen aan het 4e bord was nu nog de enige die de einduitslag een iets beter aanzien zou kunnen geven. Hij leek daar wonderwel in te zullen slagen ware het niet dat hij een tactische wending over het hoofd zag en een volle toren moest inleveren en kon opgeven.

Al met al geen vrolijke avond dus voor het 6e team. Hopelijk kunnen we ons in de volgende wedstrijd revancheren op De Waagtoren. Dan wacht de uitwedstrijd tegen hun 7e (jeugd)team.

clipboard

Bert-Jan Melchers (teamleider)