Onnodige nederlaag 1e team in Nijmegen

Vol goede moed vertrokken we al vroeg (rond 10.00 uur, aanvang was 12.00 uur) naar Nijmegen om aldaar het nog puntloze UVS te gaan bestrijden.

UVS is echter wel een team met gemiddeld 30 punten meer dan ons 1e, maar had 2 potentiële titelkandidaten al gehad.

Het begin is veelbelovend, want na zo’n 2,5 uur speelt Enrico aan bord 2 remise tegen de sterke Hans Klip. Wederom een sterke pot van Enrico.

En als ik zo langs de borden loop zie ik goede stellingen voor Barry, Pieter, Nicky en Peter. Gelijke stellingen voor Lucas en Giel en wat mindere stellingen voor Yong Hoon, Tobias en Wim.

Tobias aan bord 4 heeft net als in zijn 1e partij weliswaar een pionnetje meer, maar een stelling die lijkt op gatenkaas. Volgens zeggen heeft-ie een zet verwisseld en ook  Jaap Houben heeft dat in de gaten en maakt het prachtig af. Als compliment aan zijn opponent laat Tobias zich mat zetten.

Na ruim 3 uur heeft Nicky zijn eerste vis van het seizoen op het droge.

In een bijzonder sterk gespeelde partij slaat hij Guido van Mierlo aan de haak. Die spartelt nog wel tegen, maar onder het toeziend oog van vriendin Queeny trekt hij de stand weer gelijk.

Lucas is al 7 wedstrijden ongeslagen en ook deze keer lukt het de Nijmegenaar Anton van Rijn ook niet hem te verslaan. Na wat slecht uit de opening te zijn gekomen, vindt hij toch een prima weg naar de veilige remisehaven 2-2.

Na 4 uur geeft Wim de pijp aan Paul Span. Een pionoffer in de opening leek best aardig, maar al wat Wim ook verder probeerde, de pion zag hij nooit meer terug en erger, nog hij verloor er nog eentje en toen was het nog maar een koud kunstje.

Pieter speelt aan bord 5 een uitstekende pot tegen teamleider Joost Retera, Die biedt hem wel na zo’n 1,5 uur remise aan, maar Pieter staat dan al beter en gaat onverstoorbaar verder om zijn stelling te verbeteren hetgeen een +pion oplevert en een veel betere stand. Na 4,5 uur is het pleit beslecht en de stand weer gelijk, 3-3.

Dan is even kijken hoe de andere 4 wedstrijden staan. Barry prima, pion voor dat ziet er goed uit, Yong Hoon speelt een zeer ondoorzichtige, spectaculaire partij tegen David Miedema. Een pionnetje geofferd, maar je ziet al snel dat die wel weer wordt teruggewonnen. De stelling is zeer onvoorspelbaar en we hopen op remise.

Giel staat misschien ietsje minder maar dat moet toch wel remise worden en tenslotte Peter, die heeft een pion gewonnen na sterk spel en ook dat ziet er goed uit.

Teamleider Joost Retera verzucht dat hij op 5-5 hoopt, maar daar gaan we niet voor.

Barry  aan bord 1 heeft nog een pion gewonnen en het toreneindspel van 4 tegen 2 pionnen moet toch wel gewonnen zijn of in ieder geval remise.

Helaas zag Barry een gemene zet van Lukas van der Linden (kortsluiting na zo’n 5 uur spelen) over het hoofd en moest jammerlijk opgeven.

Yong Hoon weet een mindere stelling met veel creatieve zetten uiteindelijk om te zetten in een zwaarbevochten remise en Peter bluft in wederzijdse tijdnood Dennis Arts af en is nu onze topscorer met 3 uit 3.

De stand dus weer gelijk en nu is Giel aan de beurt om het gelijke spel uit het Nijmeegse vuur te slepen.

Weliswaar heeft Jan Pijkeren een toren en een randpion op h6 tegen Giel een zwartveldige loper.

Theoretisch zo zegt men, een remisestand, maar na 5,5 uur doet Giel een mindere zet en verliest alsnog.

Zuur om zo te verliezen als de haven in zicht is.

Maar UVS is echt sterk.

Op naar de volgende thuiswedstrijd tegen De Wijkertoren op zaterdag 26 november. Een belangrijke match om ons weer omhoog te werken.

Ton de Veij

https:\/\/www.schaakbond.nl/wedstrijdschaak/knsb-competitie/2016-2017/klassen/1b