ronde 5 Waterlandse jeugdcompetitie

Afgelopen week is al weer de 5e ronde van de Waterlandse competitie gespeeld.

Jeugdteam 2 speelde maandagavond in Middenbeemster tegen Aris de Heer.

Helaas had Aris de Heer met 3 aanwezigen problemen met de bezetting van het team. De competitie is niet opgezet om goedkoop aan de punten te komen maar juist als springplank voor de Waterlandse jeugd om wedstrijdervaringen op te doen  en daarmee je zelf te verbeteren. Er werd daarom afgesproken dat de eerste partij die  klaar was de Aris de Heer speler nogmaals een partij zou spelen tegen onze 4e bord speler.

Op bord 1 speelde Tim van Rijs een zeer solide partij tegen Lars Maij. Tim snoepte gedurende de  partij wat pionnetjes weg en buit dat in het eindspel uitstekend uit. Toen de kans zich van oordeed ruilde Tim in de juiste volgorde de zware stukken van het bord waarna  het voor Tim eenvoudig was de winst binnen te halen. Een mooi tactische overwinning.

Thijs Schols op bord 2 stond er lang minder voor met een kwaliteit en 2 pionnen  achter. Maar toen in het eindspel Thijs met een paardenvork zijn kwaliteit terugwon was zijn tegenstander de weg kwijt en wist Thijs zijn enige pion te laten promoveren en de winst te pakken. Een knappe vechtoverwinning.

Op bord 3 speelde Stijn de Wit een mooie beheerste partij. Al snel wist hij de dame van zijn tegenstander in te sluiten en te winnen. Zij gaf zich echter niet zo maar gewonnen en Stijn moest  alle rust bewaren om de partij winnend af te sluiten. Een mooi geconcentreerde overwinning.

Op bord 4 speelde onze invalster Mirjam van Rijs (Barrie Romijn was verhindert) tegen opnieuw Lars Maij. Mirjam speelt slechts enkele maanden schaak op onze club maar ontwikkeld  zich razendsnel. Helaas kwam ze in deze partij niet lekker uit de opening en speelde de op revanche beluste Lars het verder ook knap uit.

Na drie gelijke spelen behaalde team 2 daarmee de eerste verdiende volle winst.

Jeugdteam 1 speelde thuis tegen Volendam.

Ik heb daar zijdelings wat van kunnen volgen.

Sander Hoffman speelde op bord 1. Stond gewonnen maar had met nog twee zetten te gaan voor het mat geen tijd meer en ging dor de vlag

Dennis Jansma op bord 2 het zelfde verhaal, ook hier werd er verloren van de tijd in  gewonnen stelling.

Bord 3 speelde Thomas Dovermann en won al snel.

Op bord 4  verloor Sofie Peters. Eindstand 3-1 voor Volendam

Dat betekend dat Volendam al voor de laatste speelronde kampioen is en dat er nog een hele spannende partij volgt voor de 2e plaats. Purmerend team 1 en 2 staan in matchpunten en bordpunten gelijk.

Voor de stand in de competitie zie:

Klik om toegang te krijgen tot jeugdcompetitie-waterland-ronde-5.pdf