Aangeraakt is zetten!

Dit is een ijzeren regel voor schakers, want als je een stuk vast pakt moet je er ook meespelen!
En loslaten is gezet!
Het gebeurde mij in een partij voor de keizer, tegen Jaap Poel! Het begon met een Koningsindische opening, die ik overnam van Pieter Hopman!
Toeval bestaat niet, maar ik speelde de eerste paar zetten na van Pieter, die tegen Marloes speelde! Zij deed bijna dezelfde zetten als Jaap.
De structuur van de stelling was bijna identiek, en het deed mij denken aan het afkijken op school! En na een goed opgebouwde stelling gebeurde het
drama! Op de 14e zet raakte ik mijn Koning aan, pakte hem vast en wilde d2 spelen, maar had de Dame moeten nemen!!1 Hoe kan een schaker zich zo vergissen tussen Koning of Koningin ( Dame ) Het verschil is toch wel duidelijk voor schakers! Een kijkfout, maar nog nooit meegemaakt in mijn 39 clubjaren!
De hele stelling stortte in, en bleef gefrusteerd en teleurgesteld achter over zo een blunder!
Een week later speelde we onze voorlopige? schaakpartijen, die vriendschappelijk waren!
En de reden was, u raad het al! CORona!
Voel mij schuldig, omdat mijn naam hiermee besmet wordt!
Het is helaas niet anders, want niemand kan meer 1.50 meter afstand nemen en zijn of haar stukken aanraken!
Onze voorzitter Kees legde dit prima uit, besluit van de KNSB en Triton, tot 1 april?
Wat moeten wij met zo’n ” virus” ?
Gelukkig kunnen wij nog online schaken, want die afstand is groot genoeg!
En je hoeft geen stukken aan te raken!
Clubleden kunnen een online toernooi spelen via onze schaaksite!
Het virus krijgt ons niet klein, want wij zijn gewend vooruit te denken, en ons gezonde schaakverstand te gebruiken!
De Woudloper