Belangrijk KNSB nieuws

Via de website van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond vernemen we dat op de algemene ledenvergadering Bianca de Jong-Muhren benoemd is tot nieuwe voorzitter van onze schaakbond.
We kunnen ons gelukkig prijzen dat we een voorzitter hebben die ook haar sporen verdiend heeft in het schaakspel. Ze prijkt met Elo 2270 op de ranglijst. Prettig om iemand als voorzitter te hebben die ook de klappen van de schaakzweep kent!
Voor verdere informatie betreffende de voorzitter zie het persbericht.
Voor verdere informatie betreffende de Bondsraadvergadering van 28 november 2020 zie het persbericht.

Een tweede bericht betreft het schaakblad Schaak-magazine. Dit blad zal overgaan van een papieren versie naar een digitale versie. In deze tijd van digitalisering zal dat voor niemand als een volslagen verrassing komen, maar nu is de kogel door de kerk. Als ik het goed begrijp ontvangen we nog een papieren december nummer waarna we in januari 2021 een pdf-versie zullen ontvangen.
Deze stap heeft o.a. te maken met het budget van de KNSB. Uit de begroting blijkt dat de kosten voor het blad ca. € 74.000 per jaar bedragen (kosten minus reclame opbrengst). Ik schat dat de kosten voor de digitale versie ca. € 30.000 zullen bedragen, een besparing van € 34.000 ofwel ca. 3% van de totale jaarbegroting (ca. € 1.150.000).
Een besparing is welkom omdat door de corona perikelen de afgelopen tijd er een teruggang van ca. 10% in het ledenaantal is geweest. Het ledenaantal vorig jaar was ca. 24.000. Aangezien per lid gemiddeld ca. € 25 wordt bijgedragen aan de KNSB derft de KNSB dus ca. € 60.000.
Voor verdere details over de begroting over 2019 zie Begroting en Jaarplan 2019.