Blauwe Morgenster kampioen scholenschaak.

Het scholenschaakkampioenschap is gespeeld, de kampioen van 2016 is bekend!

De eerste avond is er geschaakt voor de plaatsbepaling van de groepen, zie hiervoor het eerdere verslag. In groep A plaatsten zich de sterkste  teams die op de tweede avond hebben getreden voor het kampioenschap. Dat waren de scholen Koempoelan (de kampioen van afgelopen jaar), Blauwe Morgenster, Klim-op en Montessori.  Alle overige teams hebben hun finale gespeeld in vierkampen tegen teams van eigen sterkte in de groepen B t/m G.  De nummer 1 en 2 van groep A plaatsen zich tevens voor het Noord Hollands scholenschaakkampioenschap wat wordt gehouden op 12 maart in Krommenie.

Op de tweede avond liet Blauwe Morgenster al direct de zien waarvoor zij gekomen waren. Zij  versloegen Koempoelan met 3-1. Ook Montessori had duidelijke bedoelingen, zij wisten ook met 3-1 van Klim-op te winnen. In de tweede speelronde legde Blauwe Morgenster de basis voor de eindoverwinning door nipt met 2,5-1,5 van Montessori te winnen. Koempoelan won met 3,5-0,5 van Klim-op.  De derde ronde werd nog heel spannend. Montessori won met 3-1 van Koempoelan terwijl Blauwe Morgenster zwaar onder druk stond (1-2 achterstand) tegen Klim-op. Door de laatste partij te winnen werd het 2-2 en werd het kampioenschap na drie jaar weer binnen gehaald door het team van Blauwe Morgenster dat bestond uit Ravi van Baarsen, Nils Boots, Koen May en Lars May.

SS 2016 Blauwe Morgenster Kampioen

De tweede plaats is voor Montessori, het team dat bestaat uit Ole Heus, Alexeij Smit, Lasse Bartels en Leon van Gelder.

SS 2016 2e plaats Montessori

Dit zijn ook de spelers die zich gaan opmaken voor het Noord Hollands scholenschaaktoernooi en wie weet daarna nog zelfs kunnen verdergaan voor het Nederlands Kampioenschap.

De totale uitslagen van alle deelnemers is in onderstaand overzicht terug te vinden.

eindstand scholenschaak 2016

In de diverse schoolteams waren speelden meerdere jeugdleden van schaakclub Purmerend. Hieronder een overzicht.

Bjorn Smit

Lasse Bartels en Alexeij Smit

Ciska Schopenhauer

Bjorn van der Moolen

Thomas Doverman

Stijn de Wit

Jari van der Moolen

Vladimir Bartels

Meine Kwak

?????

Jamie Siegers, Nick Huisman en Kai de Smet.

Nog enkele algemene fotos tot besluit

?????

Alles gereed voor de eerste ronde

Warm draaien tegen Gerard Lonnee

SS 2016 alles klaar voor de prijsuitreiking

uitslagen bekend, de prijsuitreiking kan beginnen

SS 2016 Vaantjes voor de plaatsen 3 en 4

Vaantjes voor alle deelnemers

Wil je de partijen bekijken die zijn gespeeld op het dgt bord, kijk dan naar het bericht “mooi partijen 2e avond scholenschaak”

Rest nog om alle vrijwilligers te bedanken voor hun inzet. Dankzij hun inzet kunnen de deelnemers terug kijken op een geslaagd toernooi. Mooi voor nu maar ook voor later om nog eens aan terug te denken.