De Jozefschool scholenschaakkampioen 2020

Schaakclub Purmerend heeft een lange traditie in het organiseren van een scholenschaaktoernooi.

Voor zover terug te vinden is het eerste scholenschaaktoernooi alweer 50 jaar (een halve eeuw!) geleden georganiseerd in het kader van de viering van het 40 jarig bestaan van de schaakclub. Het toernooi, toen alleen voor het voortgezet onderwijs, werd gewonnen door een viertal van de Rijksscholengemeenschap.

Zijn er lezers die aan dat historische toernooi hebben deelgenomen en wil je je herinneringen daaraan delen stuur dan een bericht naar jeugd@scpurmerend.nl.

Al vele jaren wordt het toernooi georganiseerd voor het basisonderwijs en heeft het zijn aantrekkingskracht nog altijd niet verloren. De ca. 100 basisschoolkinderen hebben er weer een geweldig toernooi van gemaakt met een enorm groot enthousiasme, plezier en inzet.  In totaal 22 teams streden voor de eer van hun school. De gehele regio was goed vertegenwoordigd met scholenteams uit Ilpendam, Middenbeemster, Monnickendam, Oosthuizen, Purmerend, Volendam en Zuidoostbeemster.

Het schaakniveau was weer hoog. Er wordt op steeds meer scholen schaakles wordt gegeven en dat is duidelijk zichtbaar. Schaaklessen op school is natuurlijk niet zonder reden, het is niet alleen leuk maar het bevordert ook de leerprestaties (hiernaar zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken gedaan)

De eerste avond, 31-1-20, werd er geschaakt voor de plaatsbepaling voor de finale van de tweede avond, 07-02-20. De vier sterkste teams plaatsen zich voor groep A die op de 2e avond voor het kampioenschap hebben gestreden. Alle vier teams plaatsen zich direct voor deelname aan het Noord-Hollands scholenschaakkampioenschap wat gehouden wordt op 21 maart in Zwaag. Dit waren de teams van Blauwe Morgenster uit Middenbeemster, Het Baken en DKC Het Parelhof uit Purmerend en Jozefschool uit Volendam.

Alle overige teams hebben in de poules B t/m E hun finale gespeeld.

Poule A

De eerste ronde had al direct een verrassing. De Blauwe Morgenster dat ieder jaar weer een topteam weet op te stellen en vorige week nog ongeslagen, werd verrassend op een gelijkspel, 2-2, gehouden door Het Baken. Jozefschool wist met de kleinst mogelijke marge, 2,5-1,5 te winnen van DKC het Parelhof. In de tweede ronde werd het gelijkspel tussen Jozefschool en Blauwe Morgenster terwijl de DKC het Parelhof met 3-1 van het Baken wist te winnen. De 3e ronde werd dus bepalend, waarbij alle teams met uit zondering van het Baken kampioen kon worden. Jozefschool was het best bestand tegen de enorme spanning en wist met 4-0 te winnen van het Baken en daarmee de eindzege binnenboord kon halen. (Zal de heen en weer van stal worden gehaald om het team in Volendam te huldigen?) Blauwe Morgenster won met 3-1 van DKC het Parelhof en verzekerde zich daarmee van de 2e plaats. DKC het parelhof werd 3e en het Baken 4e.

Eindstand poule B

1. De Gouwzee 1 uit Monnickendam.
  2. Noorderlicht uit Purmerend.
  3. HM van Randwijk 1 uit Ilpendam.
  4. De Weidevogels 1 uit Purmerend.

Note: doordat Volendam in poule A zich al via het Volendams scholenschaaktoernooi had geplaatst gaat ook Gouwzee 1 naar het Noord-Hollands scholenschaakkampioenschap.

Eindstand poule C

1. De Bloeiende Perelaar 1 uit Zuidoostbeemster.
  2. De Gouwzee 2 uit Monnickendam.
  3. Montessori 1 uit Purmerend.
  4. Koempoelan uit Purmerend.

Eindstand poule D

1. De Gouwzee 3 uit Monnickendam.
  2. Marimba uit Purmerend.
  3. Montessori 2 uit Purmerend.
  4. De Weidevogels 2 uit Purmerend.

Eindstand poule E

1. Koningsspil uit Oosthuizen.
  2. DKC Het Parelhof 2 uit Purmerend.
  3. Het Baken 3 uit Purmerend.
  4. De Bloeiende Perelaar 2 uit Zuidoostbeemster.
  5. Ranonkel uit Purmerend.
  6. Het Baken 2 uit Purmerend.

Speciale dank aan alle vrijwilligers die dit weer mogelijk hebben gemaakt en de Waterlandse jeugd een onvergetelijke herinnering rijker hebben gemaakt.

Op 21 maart wordt er gestreden voor het Noord-Hollands kampioenschap en een mogelijk startbewijs voor het Nederlands kampioenschap. Ben heel benieuwd. Veel succes!!