De Overhaal scholenschaakkampioen 2019

Schaakclub Purmerend heeft ook dit jaar weer het Waterlands scholenschaakkampioenschap voor basisscholen georganiseerd.

Het is weer een groot schaakfeest voor ca 90 basisschoolkinderen geworden. 49 jaar geleden, in 1970, is dit toernooi voor de eerste keer georganiseerd en ieder jaar weer is het enthousiasme van de deelnemers onverminderd.

In totaal 21 teams streden voor de eer van hun school. De gehele regio was goed vertegenwoordigd met scholenteams uit Broek in Waterland, Ilpendam, Landsmeer, Middenbeemster, Monnickendam, Purmerend, Zuiderwoude en Zuidoostbeemster.

Het schaakniveau zie je ieder jaar hoger worden. Dat er op veel scholen schaakles wordt gegeven is duidelijk zichtbaar. Schaaklessen op school is natuurlijk niet zonder reden, het is niet alleen leuk maar het bevordert ook de leerprestaties (hiernaar zijn vele wetenschappelijke onderzoeken gedaan)

De eerste avond werd er geschaakt voor de plaatsbepaling voor de finale van de tweede avond. De vier sterkste teams plaatsen zich voor groep A die op de 2e avond voor het kampioenschap hebben gestreden. Alle vier teams plaatsen zich direct voor deelname aan het Noord-Hollands scholenschaakkampioenschap wat gehouden wordt op 23 maart in Zwaag. Dit waren de teams van De Overhaal uit Zuiderwoude, Blauwe Morgenster uit Middenbeemster De Weidevogels en DKC Het Parelhof uit Purmerend. Alle overige teams hebben in de poules B t/m E hun finale gespeeld.

In poule A gingen de kansen op en neer. In de eerste ronde won het team van de Overhaal van dat van de Weidevogels en speelde DKC Het parelhof gelijk tegen Blauwe Morgenster. In de tweede ronde werd het gelijkspel tussen Overhaal en Blauwe Morgenster terwijl de Weidevogels wonnen van DKC het Parelhof. De Overhaal had het dus in de laatste, 3e ronde, zelf in de hand en Weidevogels was afhankelijk van een misstap van De Overhaal. Dat leek ook te gaan gebeuren. Terwijl Weidevogels al snel de winst binnen haalde op de Blauwe Morgenster concentreerde alle aandacht zich op bord 3 van de match tussen De Overhaal en DKC Parelhof met een stand van 2-1 op dat moment voor De Overhaal. De speler van DKC Parelhof wist groot voordeel te halen en de winst lag voor het grijpen. Maar, zoals we vaker bij het jeugdschaken zien is moet er dan nog wel “schaakmat” gezet worden waar het “pat” levensgroot op de loer ligt. (Toelichting: Een patstelling of kortweg pat is een situatie waarbij de speler die aan zet is geen reglementaire zet kan doen en niet schaak staat. De partij eindigt bij een patstelling in remise. ) Helaas voor het Parelhof (en voor Weidevogels die bij remise op basis van bordpunten kampioen zou zijn geworden) maar tot grote vreugde van de Overhaal gebeurde dat wel en werd het pat, dus remise. Overhaal werd hierdoor de kampioen 2019, Weidevogels 2e, Blauwe Morgenster 3e en DKC het Parelhof 4e.

Eindstand poule B

3. De Weidevogels 2 uit Purmerend
4. DKC Het Parelhof 2uit Purmerend
5. De Weidevogels 3 uit Purmerend

Op 23 maart gaan de teams van poule A strijden voor het Noord-Hollands kampioenschap en een startbewijs voor het Nederlands kampioenschap. Ben heel benieuwd hoe ze daar gaan presteren. Veel succes.

Dank aan de vele vrijwilligers die weer aan een onvergetelijke ervaring van deze kinderen hebben bijgedragen!!

DGT bord blijft een speciale plaats innemen
Allemaal toppertjes
Overhaal Kampioen