Enerverend snelschaaktoernooi via Lichess

Donderdag jongstleden, 25 juni 2020, nam ik deel aan het snelschaak-kampioenschap van onze club.
Het werd een enerverende avond.

Het tempo was genadeloos. Niet zozeer het zetten-tempo van vijf minuten, maar meer de opeenvolging van de ronden.
Twee minuten na het beëindigen van de laatste partij in een ronde startte de volgende ronde. Als computerprogramma heeft Lichess natuurlijk geen moeite om in no-time volgens de regels van een Zwitsers toernooi de paring te voltooien. Inderdaad nog te kort om thuis een pint te gaan halen. Met heimwee denken we terug aan het Triton waar de borden en de klokken moesten wachten totdat we terugkwamen van de bar.

Een voordeel was wel dat we allemaal in één groep speelden. De eerste plaats was in principe bereikbaar. De uitslag van elke partij kon de eindstand beïnvloeden. En we kregen ruimschoots waar we het voor doen: de mogelijkheid om op één avond 13 partijen interessante spannende partijen te spelen.

Uiteraard was het duidelijk dat de sterkste spelers zouden strijden om de topplaatsen, en uiteraard keken we uit naar de strijd tussen hen.
Om deze strijd voor het nageslacht te bewaren volgen hier de drie partijen tussen Katharina, Pieter en Pim:

Dank aan Bert-Jan voor de organisatie van het toernooi. Dat smaakt naar meer.
Waarom introduceren we in de toekomst geen twee snelschaak kampioenschappen? Eén klassiek toernooi (met de klokken, borden, stukken en de bar) en één internet toernooi voor de Blitz-titel.