Geslaagd Medi-Ma GP toernooi

Een zeer geslaagd Medi-Ma GP toernooi, voor de 2e keer vanwege de corona maatregelen gedwongen om online te spelen. Uiteraard ook dit jaar weer op onze traditionele vaste dag, Hemelvaartsdag.

Totaal hadden 91 spelers zich aangemeld waarvan er uiteindelijk 86achter het digitale bord plaats hebben genomen. Dit aantal deelnemers was, zeker gezien het prachtige weer, boven verwachting.

Het toernooi was opgesplitst in 2 groepen.

Groep B voor alle basisschoolschakers (totaal 22) en clubschakers met lesniveau stap 1 en stap 2.

Groep A voor alle overige speelsterkten.

Het was mooi gelijk verdeeld, groep A 42 spelers en groep B 44 spelers.

Van schaakclub Purmerend speelden in Groep A Katharina Ricken; “AltijdRemise”, Tim van Rijs;”k1ngker” en Vince van Ingen; “VinceVI”

Ondanks dat Katharina een 100% score behaalde liep ze toch net de toernooi winst mis. Het komt bij dit soort online toernooien niet alleen aan op schaakkwaliteit maar ook in de snelheid van spelen. En dat beheerste Stefan van der Duijs; “Olstef2” van Kennemercombinatie net iets beter. Met 5 verlies partijen maar in totaal 7 partijen meer gespeeld wist hij verdiend het toernooi te winnen. Lange tijd op kop en uit eindelijk op een mooie 3e plaats eindigde Oscar Adams; “veestal” van schaakstad Apeldoorn.

Tim van Rijs wist zich ook in de top 10 te spelen en eindigde op de 9e plaats. Vince van Ingen, die voortijdig moest stoppen eindigde op de 39e plaats.

Groep B was het zo mogelijk nog spannender. Tekende in groep A zich de top 3 al wel 2 ronden voor tijd zich af, in groep B bleef het tot op het laatste moment heel spannend en hadden zeker 6 spelers kans op de eindoverwinning.

En die eindoverwinning ging uiteindelijk op basis van prestatie, maar met een gelijk aantal toernooipunten naar Emre Can; “GrandAdmiralESE” van het Stedelijk gymnasium den Bosch. Zoals gezegd met een gelijk aantal wedstrijdpunten ging de 2e plaats naar Mick Stalenhoef “Mickbat”.

De 3e plaats was, eveneens op basis van prestatie maar met een gelijk aantal wedstrijdpunten met nr 4, voor Jarno Vlaar van het Stedelijk gymnasium den Bosch.

Ons lid Timofii Korin; “Timdragon”, die vorige maand nog Noordhollands kampioen werd in de FGH  categorie,  werd in deze sterke groep knap 7e

De zoon van Paul Volkers speelde ook mee; DuukVolkers; en eindigde  op de 16e plaats, een knappe prestatie voor iemand die voor het eerst kennis maakt met club/toernooi schaken.

Voor Purmerend zeker ook geen onbekenden, zij spelen geregeld op de donderdagavond online mee, zijn de broers “expiravit279” en “tireboot”. Zij eindigde op respectievelijk de 6e en 19e plaats.

Dit geslaagde toernooi werd georganiseerd door Anton Bakels. Anton deed ook live verslag via Twich. Hiervan is ook goed gebruik gemaakt door de toeschouwers. Anton Bedankt!!

Rest mij om Medi-Ma te bedanken! Ook dit 2e online toernooi is weer door Medi-Ma gesponsord. Prijzen bestaan dit jaar uit chessity accounts, privétrainingen en voor alle deelnemers een schaakles van een professioneel trainer verdeeld in groepen.

Het toernooi terug kijken voor de volledige eindstand en alle partijen kan.

Groep A: https://lichess.org/tournament/futvMz9T

Groep B: https://lichess.org/tournament/YLmB3gkY