Glorney Cup 2020: een beslissende dag

Verslag geschreven gedurende de wedstrijd (een leuk experiment maar niet voor herhaling vatbaar):

28 juli 2020 is een beslissende dag wegens de ontmoeting van de favorieten Nederland en Engeland op het kwadraat.
Om 19:30 uur gingen de partijen van start.

Voor de indeling van de groep tot 14 jaar zie https:\/\/www.4nclresults.co.uk/2019-20/glorney/2/rob/export/

Na 10 zetten kiest Romayn, bord vier, ervoor om met de koning op de damevleugel aan de wandel te gaan voor de troepen uit.
Op zet 12 bleek dat de koning te enthousiast was en gaf Romayn op wegens mat op de volgende zet. Hopelijk een éénmalige korte partij anders gaat hij Donner achterna. Romayn-Edison

Op bord vijf, Oscar, zien we al spoedig een wit paard van Ree staan (op h1) zie James-Oscar
Maar op zet 38 wordt een zwart paard tot paard van Ree gemaakt (h8)!
Via een hevige aanval op de zwarte koningsvleugel gaat Oscar minstens een stuk verliezen zo niet wordt hij matgezet. Uiteindelijk verliest Oscar.

Op bord één staat Roger met zwart moeilijk na 21 zetten. Een duidelijk achterstand in ontwikkeling. Jacob -Roger
Na de wit’s 25e zet vraag je je af of Roger nog zonder kleerscheuren uit de strijd komt maar hij staat nog steeds.
Maar wit’s 31e zet Pf7 is een mokerslag. Het einde voor zwart is nabij.
Echter bij zet 39 leeft Roger nog steeds. Hij staat wel een kwaliteit achter maar heeft pionnen compensatie. Maar de compensatie blijkt onvoldoende te zijn.

Na 20 zetten Schots is op het bord twee Leandro-Shahjahon een ongeveer gelijke stand ontstaan.Leandro-Shahjahon
Leandro verliest uiteindelijk op zet 48.

Dylan aan bord drie speelt effectief vooralsnog met de loper minder (achter de eigen pionnen) maar daarentegen heeft hij ruimtevoordeel en de witte stukken kunnen vooralsnog niet actief worden.  Savin-Dylan
Maar wit bevrijdt zich en bij zet 39 lijkt de strijd weer open.
Op zet 55 heeft Dylan winstkansen als hij zijn laatste pion kan handhaven. Hij handhaaft de pion die uiteindelijk zal gaan promoveren. Dylan redt de eer van het team.

Na 26 zetten aan bord 6 Ciro-Joshua hebben beide zijden een vrijpion. Ciro-Joshua
Rond zet 28 is het spannend. Ciro heeft nog wel weinig tijd, 9 minuten tegen 28 minuten!
Op zet 29 bevrijdt Joshua zich uit een lastige penning en komt Ciro twee pionnen achter te staan waaronder een ver opgerukte zwarte vrijpion. Dat ziet er donker uit. Op zet 54 geeft hij op.

Al met al ziet het er om 21:15 uur met nog drie lopende partijen slecht uit voor het team. Engeland gaat deze match ongetwijfeld winnen.
Nu wordt mijn aandacht elders gevraagd.
Alle links zijn in dit stuk gegeven om U zelf een indruk te laten krijgen van deze match.

Inderdaad Engeland wint met 5-1!!!

Zie ook het verslag op Schaaksite: www.schaaksite.nl