Heimwee naar De Groene

Zaterdag jongstleden met echtgenote en dochter naar Hotel-Restaurant Old Dutch in Volendam gegaan om, onder het corona-regime, te lunchen. Van harte aanbevolen om het restaurant Le Pompadour van het hotel te bezoeken. Fraai uitzicht over de haven met aangemeerde boten met af en toe een uitvarende Jan Smit (Volendam-Marken express) en Marken aan de horizon.

Lopend van het parkeerterrein ten noorden van Volendam via de dijk naar Old Dutch passeerden we Haven 104 waar Café-Restaurant De Groene is gevestigd. Alle schuifdeuren open, mensen op het terras. Je keek zo het restaurant in met voor veel schakers een zeer bekende inrichting. Heimwee naar 9 november 2019 toen daar het welbekende makrelen toernooi, NHSB Rapid Kampioenschap, werd gespeeld.

Dat toernooi was zeer succesvol voor onze club want maar liefst tien leden van onze club sloten het toernooi als prijswinnaar af. Voor een verslag zie verslag makrelen toernooi 2019.
Wim Luberti eindigde als tweede na toernooiwinnaar IM Hing Ting Lai, en Romayn eindigde gedeelde 4e in de hoofdgroep. Vladimir won achtkamp A en Marloes achtkamp B.

Zo kijkend De Groene in kreeg ik heimwee naar de tijden dat je samen achter een bord zat te spelen of zwoegen. Lichess schaken is ook schaken maar er gaat niets boven een echte partij schaak.
Je moet er toch niet aan denken dat je aan de Corona-schaakborden zit te spelen die getoond worden op de website van de KNSB, zie Corona schaakborden. Dan geef ik toch de voorkeur aan mijn idee om de stukken met vleestangen en dergelijke te verzetten, zie Vleestangen in Corona schaken.

Laten we hopen dat we in het najaar weer, als van ouds, met veel plezier voor het NHSB- Kampioenschap Rapid kunnen spelen in Café-Restaurant De Groene en we er in zullen slagen om Hing Ting Lai in het zand te laten bijten.