Het Corona-protocol in de praktijk. Badlakenschaak succesvol.

Donderdag 10 september 2020 ging de Keizer-competitie van start.
32 spelers hadden zich aangemeld zodat er aan 16 borden gespeeld werd.

Zoals u bekend zal zijn confronteerde de KNSB veel clubs, o.a. onze club, op 4 september 2020  met de mededeling dat de spelers ook de 1,5 meter in acht dienen te nemen. Ons Bestuur heeft daar uitstekend op gereageerd. De avond kon, met enige vertraging wegens extra voorzieningen, vlotjes beginnen.
De tafels werden initieel per paar opgesteld. Omdat de tafelmaat 80 x 80 cm bedraagt betekende dat, dat bij plaatsnemen aan de korte zijden van het tafelpaar, de spelers, als ze rechtop zitten, minstens 1,5 meter uit elkaar zitten.

De vondst van het badlaken lijkt me een mooie innovatie.
Mijn ervaring na ongeveer 4 uur spelen is dat door middel van het badlaken het bord, in goed samenspel met mijn tegenstander, soepeltjes en snel heen en weer kon gaan om de zetten uit te kunnen voeren, waarbij de afstand van 1,5 zonder meer gehandhaafd kon worden. In de tijdnoodfase, die kort duurde, ging mijn tegenstander staan en kon de zetten uitvoeren op het stilstaande bord. De afstand van de spelers was toen, voor korte tijd kleiner als 1,5 meter, maar dat is geoorloofd onder het Corona-protocol.

Voor degenen die niet aanwezig waren wordt het wat duidelijker door de volgende foto te bekijken:

Voor zover ik van mijn plaats kon zien werden vier partijen gespeeld aan dubbele tafels met badlaken.
De andere 12 borden kozen ervoor om aan een enkele tafel te spelen waarbij twee tafels wel een badlaken gebruikten maar meer als tafelkleed.
Voor die borden gold dus dat men diende te zorgen de afstand tot elkaar 1,5 meter te houden. Dat moest dan door afstand tot de enkele tafel met schaakbord te nemen als de aan zet zijnde tegenstander zich bij het bord bevond om de stelling te bestuderen en/of zijn zet uit te voeren.

Al met al is het schaken met dubbele tafel en badlaken zonder meer toepasbaar. Zeker als er hiermee enige ervaring opgedaan is, kan er vlotjes op geschaakt worden.
Mijn aanbeveling is dan ook om te allen tijden te kiezen voor de dubbele tafel plus badlaken.

In een volgend artikel wil ik meer in detail ingaan op de dubbele tafel met badlaken.