Het einde van het schaakspel !!!!????

In het eerste deel van het boek van Carelman “Complete catalogus van verbazingwekkende voorwerpen en vernuftige vindingen”, uitgave Vroom & Dreesmann 1983, treft men op pagina 83 de vinding N2 aan genaamd “Schaakbol”.
Deze afbeelding gaat hierbij:

the website master regrets to state
that this picture has been deleted
due to multiple third-party notifications
of copyright infringement.

Op een bol zijn zwarte en witte velden aangebracht. Op sommige velden staan witte of zwarte schaakstukken of pionnen.
De tekst stelt dat, door het ontbreken van de hinderlijke zijkanten van het traditionele schaakbord, deze schaakbol het eeuwen oude schaakspel nieuwe en fascinerende mogelijkheden geeft. Zo kan bijvoorbeeld onverwachts van de andere kant van de bol een loper opduiken die de dame slaat.

U bgrijpt dat met één klap alle openingstheorie waardeloos geworden is. Begrippen als “paard op de rand, dood in het land”, mat op de onderste rij en “Paard van Ree” zijn volslagen zinloos geworden nu randen en hoeken niet voorkomen bij het bolschaken.
Men mag vrezen dat door de onbegrensde mogelijkheden dit bolschaken te ingewikkeld is geworden voor menselijke wezens en dat alleen computerprogramma’s dit spel nog zinvol kunnen spelen!!!

Maar gelukkig brengen de oude jaargangen van ons clubblad Eeuwig Schaak uitkomst.
Er is wederom niets nieuws onder de zon.
Op de eerste bladzijde van het mei/juni 1961 nummer zien wij reeds zo’n bolvormig schaakbord afgebeeld. Deze afbeelding gaat hierbij:

image

Op het bolschaakbord is een wit paard te zien. Aan de horizon is een fraaie gebeeldhouwde toren te zien inclusief in de top een windwijzer in de vorm van een schip. Deze fraaie details zijn hier echter van minder belang.
Belangrijker is dat, ondanks dat het bolschaakbord enkele jaren elk nummer van ons clubblad gesierd heeft, de conclusie moet zijn dat de gedachte aan bolschaken geen wortel heeft geschoten in de schaakgemeenschap. Experimenten met het bolschaken zullen ongetwijfeld uitgevoerd zijn, maar klaarblijkelijk zijn de resultaten van die experimenten zeer negatief geweest.
U kunt gewoon doorgaan met het twee dimensionale schaken op het bekende bord met de 64 velden met alle randen en hoeken van dien.

Zoals eerder vertoond is, is ook de vinding van Carelman een voorbeeld van het bekende “oude wijn in nieuwe vaten (4)”, ofwel zoals men in Drente ook zegt: ” ’t Zölfde gaoren op een aander klossie”.