Romayn Brandsma winnaar van het 40e Medi-Ma GP toernooi

Romayn Brandsma wint het 40e Medi-Ma GP toernooi van Purmerend. Het jeugdschaaktoernooi wat traditie getrouw altijd al op Hemelvaartsdag wordt georganiseerd. En zo heeft een Purmerend speler voor de 2e keer op rij (vorig jaar won Sven Damen) het eigen jeugdtoernooi kunnen winnen.

Op Hemelvaartsdag, 24 mei 1979, organiseerde SC purmerend voor de 1e keer een jeugdschaaktoernooi, gesponsord door de toenmalige A.B.N. bank. Ook toen kende het toernooi een Purmerendse winnaar, Ronald Overveld. Voor geïnteresseerde, zie

Ook dit jaar was de belangstelling voor deelname aan het toernooi weer enorm. Helaas moesten er 22 jeugdspelers teleurgesteld worden. (126 aanmeldingen waar er ruimte is 104). Het toernooi wat alweer voor de 14e keer wordt gesponsord door Medi-Ma kende een mooi deelnemersveld met onder andere 23 deelnemers van SC Purmerend.

Groep 1 was dit jaar sterk bezet met de Purmerend spelers Romayn Brandsma, Barrie Romijn en Alexeij Smit. De kans op de eindoverwinning door een Purmerend speler was zeker aanwezig maar moest wel waar gemaakt worden. Romayn voldeed volkomen aan de verwachtingen met een 100% score al had hij het tegen de jongste speler van groep 1, Guido van Hesselingen van schaakclub Opening 64, het knap lastig en kwam hij zelfs goed weg. Alexeij speelde een sterk toernooi en eindigde met 4,5 punt op een verdienstelijke 3e plaats. Tussen deze twee Purmerenders eindigde Kevin de Rooij van Caissa Eenhoorn op de 2e plaat met 5 punten. Barrie met 2,5 punt op de 5e plaats.

Purmerenders die ook in de prijzen vielen waren:

Groep 3; Thijs Schols, 3e plaats. Mooi resultaat van Thijs

Groep 4; Mart vanRijn, 1e plaats. Een hele knappe prestatie van Mart die zich prima herstelde na twee verliespartijen in de 1e en 3e ronde maar daarna onverslaanbaar was.

Groep 6; Dima Ambags, 1e plaats. Ook een prima prestatie van Dima die voor het eerst met aan een GP toernooi deelnam. Een belofte voor de toekomst, zeker als Dima toernooien blijft spelen wat echt nodig is voor verdere ontwikkeling.

Groep 9; Mohammed Abdallah 1e plaats. Zeer sterk spelend, het enige vlekje was het tot pat laten komen van zijn laatste partij. Het stoorde  Mohammed zelf enorm maar dat is de ervaring die je in toernooien opdoet en waarvan geleerd kan worden. Yarno Dijkman werd in de zelfde groep 3e. Voor beide spelers was dit het eerste GP toernooi met uitstekende resultaten wat ook zeker voortgezet moet gaan worden.

Groep 10; Vince van Ingen, 3e plaats. Ook voor Vince het eerste toernooi en ook zeker een belofte. Pas een week lid van de schaakclub en dan al zo een prestatie, heel knap.

Overige Purmerenders zie onderstaand overzicht

Eindstand Purmerenders

Tussen de partijen door werd er weer volop gebruik gemaakt van het buitenschaakbord en meegedaan aan de tekenwedstrijd. Het leverde weer prachtige tekeningen op die door een onafhankelijke jury werden beoordeeld en beloond met leuke prijsjes.

De prijsuitreiking was weer een feest. Voor alle 1e, 2e en 3e plaatsen was er een beker en voor alle overige deelnemers een mooie herinneringsmedaille. Voor de overall winnaar Romayn was er als extra prijs nog een schaakspel voor 3 personen. Hoe dat spel bevalt is later zeker terug te lezen in het komende verslag van ons jeugd schaakkamp, het weekend van 14 tot 16 juni.

Medi-Ma wordt weer bedankt voor de steun aan dit toernooi, bij de afsluiting van de dag mochten alle deelnemers een extra prijs in ontvangst nemen namens Medi-Ma. Dit wordt altijd zeer gewaardeerd. We rekenen volgend jaar, bij de 41e editie, zeker weer op de steun, en dan alweer voor het 15e jaar. (een 3e lustrum voor het Medi-Ma toernooi zal er zeker moeten komen!)

Het was weer een prachtige schaakdag voor de jeugd. Dat lukt niet zonder de inbreng van de vele vrijwilligers. DANK! Zonder jullie hulp geen evenementen van deze omvang.