Sam van Dongen uit Pijnacker prolongeert titel Medi-Ma GP

Het was alweer de de 38e editie van het Purmerendse Hemelvaartsdagtoernooi. En het wordt steeds duidelijker, het jeugdschaken zit in de lift.

Het Medi-Ma GrandPrix toernooi Purmerend, wat de officiële naam alweer 12 jaar is, was met 104 deelnemers tot de laatste plaats bezet. Er was een reserve lijst  van 15 personen waarvoor geen plaats meer was. Het toernooi had dit jaar zelfs internationale allure door de deelname van twee sterke jeugdspelers uit Minsk, Wit Rusland.

Klokslag 11.00 uur waren alle deelnemers ingeschreven en kon het toernooi van start gaan. (Traditioneel wordt op Hemelvaartsdag ook het NK categorie D gespeeld waaraan onze jonge topspelers Vladimir Bartels en Romayn Brandsma deelnemen, die moesten wij dan ook missen op ons toernooi)

Een toernooi van 7 ronden van 20 minuten p.p.p.p. wat onderdeel is van het Noord-Hollandse GP circuit. In totaal namen er 25 Purmerendse  jeugdleden deel aan het toernooi. In de hoofdgroep kwam Sven Damen net  iets te kort om in de prijzen te vallen en eindigde hij als 5e. Sam van Dongen, de winnaar van vorig jaar was ook dit jaar weer oppermachtig. Met  5 winstpartijen en 2 remises werd hij ongeslagen kampioen van het toernooi. Naast de beker voor de eindoverwinning won hij ook een digitale schaakklok.

Sandro Gaeta werd gedeeld 3e in groep 2 maar door het onderlinge resultaat werd dat een 4e plaats. In groep 4 werd de eerste beker voor Purmerend binnen gehaald door Dennis Jansma met een fraaie 3e plaats. Sander Hoffman wist beslag te leggen op de 2e plaats in groep 5. Barrie Romijn, Jari van der Moolen en Bjorn van de Molen wisten de 3e plaats binnen te halen in de groepen 6, 7 en 8 Mirjam van Rijs wist de 1e plaats te behalen net voor clubgenoot Teun Devilee die 2e werd in groep 9. Charlie Anthonijsz eindigde knap op de 2e plaats in groep 10. Groep 11 werd gedomineerd door Zuiderwoude. Job Wackie Eysten en Jordan Schenk, beide krijgen les van Pieter Hopman en zij zijn ook regelmatig te gast bij Purmerend, werden 1e en 2e.  Ons jeugdlid Mart van Rijn werd 3e in deze groep. Tot slot wist Zhanxi Zhuang 2e te worden in groep 13. Voor een compleet overzicht van de stand tafel  1 tot 13 zie de eerdere publicatie Medimatoernooi.

Natuurlijk was er ook de tekenwedstrijd wat weer prachtige creaties opleverde. Het buitenschaakspel werd weer volop gebruikt en waar dan ook de nodige schaakvriendschappen zijn gesloten en tot slot hadden we weer de Beer die in een schaakcafé sfeer de jeugd tussen de partijen door schakend bezig wist te houden.

En voor de ouders…. daarvoor scheen de hele dag lekker de zon en de patio was dan ook hun geliefde plaats.

Voor alle deelnemers had onze sponsor Medi-Ma, alweer voor het 12e jaar, een prachtig aandenken in de vorm van een beach tennisset met op de rackets een schaakbord en mens-erger-je-niet met de bijbehorende stukken. Een extra prijs die bij al onze deelnemers zeer in de smaak viel. Ties Wijnen, directeur van Medi-Ma, benadrukte in zijn toespraak het belang van de jeugdtoernooien. Terecht wees hij er op dat de jeugd de toekomst heeft.  Natuurlijk hopen wij dat Medi-Ma ons toernooi nog vele jaren wil blijven steunen.

Alles bij elkaar was het weer een top schaakdag met dank aan de vele vrijwilligers. Want laten we dat nog eens benadrukken, zonder vrijwilligers geen toernooi!!  dus Dank! Dank! Dank!

voor een impressie van de dag zie onderstaande fotoreportage