Jeugdseizoen geopend met schaaksimultaan

Wat fijn om weer iedereen gezond terug te mogen zien en om de mooie vakantie verhalen te mogen aanhoren. Maar ook mooi om te zien dat iedereen er weer heel veel zin in heeft om dit jaar weer beter te willen leren schaken.

Het jeugdseizoen is na de begroetingen geopend met een korte toelichting wat we afgelopen seizoen allemaal hebben bereikt en wat we dit jaar op het programma hebben staan. De nadruk dit jaar zal liggen op het (nog) actiever deelnemen aan de externe schaaktoernooien, met name de clubteam activiteiten. Het deelnemen aan clubteam toernooien vertegenwoordig je echt de schaakclub, dat zou dit jaar verbeterd kunnen en moeten worden.

De interne competitie zal dit jaar aangepast gaan worden. In voorgaande jaren speelden we allemaal in de zelfde competitie het hele jaar door. Dit jaar starten we wel samen maar zo rond het nieuwe jaar gaan we het splitsen in twee delen. De stand van de competitie tot dan zal bepalend zijn in voor welke groep je bent plaatst.

De trainingen van de stappen 1  tot en met 3+ blijven ongewijzigd starten om 19.00 uur. De groepen 4 en 5 starten om 18.30 uur en hebben dus een half uur langer training. Het team van trainers is verder uitgebreid met Alex Romijn, trainer stap 1 en Barry Brink, trainer stap 5.  Met een team van 12 man zullen de trainingen iedere donderdag weer met veel enthousiasme en op een deskundige manier gegeven gaan worden.

Dat zijn in het kort de belangrijkste punten kort samen gevat.

Daarna ………… een schaaksimultaan, gegeven door zes jeugdspelers.

Wie hebben die schaaksimultaan dan gegeven en waarom juist zij?

Dat waren Jari en Bjorn van der Moolen, Sofie Peters, Romayn Brandsma, Sandro Gaeta en Vladimir Bartels.

En waarom zij? Omdat zij als best scorende deelnemers aan de Grand Prix toernooien van afgelopen seizoen zijn geëindigd in het klassement wat we hebben bijgehouden van de 33 deelnemers vorig seizoen van onze clubspelers. Als prijs (al was het voor sommige even schrikken!) mochten zij daarom de simultaan geven. En ze hebben het allemaal geweldig gedaan. Alle zes hebben ze zich geweldig staande gehouden in deze toch wel heel moeilijke opdracht. Ze hadden ieder vijf of zes tegenstanders die het ze knap lastig maakten. Afspraak was dat er geschaakt werd tot 20.00 uur Iedereen die dan nog schaakte had een remise verdient. De meeste hadden slechts één verliespartij en wat (tijd) remises.

Alleen de tegenstanders van Bjorn, allemaal schakers die voor het eerst kwamen kijken of zij schaken zo leuk vinden dat zij ook lid van de schaakvereniging willen worden, wisten allemaal op tijd remise te houden. Dat belooft wat als zij ook lid willen worden.

Bjorn Jari Romayn Sandro Sofie Vladimir

Volgende week beginnen we weer met de lessen en de competitie, tot dan.

Aansluitend speelden er zes jeugdspelers minimaal één ronde mee met de senioren rapid competitie. De resultaten …. geweldig!!