Looplijnen ! ! !

Ronde 3 Keizer-competitie.
De competitie is nog pril, maar opmerkelijk is dat vier schakers die kort geleden lid zijn geworden, hun partijtje goed meeblazen.
Lijstaanvoerder op dit moment is Jeannot Tuinman met 3 uit 3!

Looplijnen
Na het voorgaande artikel getiteld Looplijnen !?! is nu de titel Looplijnen!!! nodig.
De looplijnen zijn dan wel virtueel, maar ze staan duidelijk op de plattegrond volgens het Protocol van onze schaakclub aangegeven.
Maar aan het begin van de derde ronde werd er geen rekening gehouden met die looplijnen.

Aan het begin van de ronde staan de tafels in tweeling opstelling opgesteld.
Aan de meeste borden kan klaarblijkelijk de 1,5 meter gehandhaafd worden aan slechts één tafel. Daartoe wordt één der tafels tegen de muur geschoven! Maar dan wordt de looplijn die vlak langs de lange wanden loopt geblokkeerd!! De schakers die vlak bij en met hun rug naar de muur zitten kunnen dan slechts hun bord verlaten met overtreding van de 1,5 meter regel. Dat is een ongewenste situatie.

Maar geen optie is om de overtollige tafels in het midden van de zaal te zetten. De centrale looplijn wordt dan geblokkeerd. De schakers die met hun rug naar die centrale looplijn zitten zitten dan opgesloten. Zij kunnen hun bord slechts verlaten met overtreding van de 1,5 meter regel. Ook dit is een ongewenste situatie.

Er zit dus niets anders op om te spelen in de tafels in tweeling opstelling!!
En waarom ook niet? Met het befaamde badlaken kan zonder problemen goed geschaakt worden.