NIVO van niveau

In de bekende non-tabloid krant Nieuw Volendam, kortweg HET NIVO, verscheen op 6 februari 2019 op de SPORT-pagina onder SCHAAKNIEUWS een uitgebreid verslag van de NHSB wedstrijd in klasse 2B Purmerend -Volendam.

Peter Smeenk voorzag me van de krant, met hartelijk dank daarvoor.
Het is interessant om het verslag te lezen omdat het de ervaringen van de spelers van Volendam weergeeft. Op dit moment zit ik nog te zwoegen om zo’n verslag op te stellen voor de website van onze schaakclub. HET NIVO is me dus te snel af geweest.

Enkele opmerkelijke punten uit het uitgebreide artikel geef ik hier volgend weer:

De Volendammers zijn trots op hun stad en inwoners, en terecht. Het is een feest om zomers over de Dijk te wandelen en dan neer te strijken op een terrasje en dan, onder het genot van een lekkere consumptie de hele wereld te zien langs lopen. Bovendien is er nog kans dat je Jan ziet, al is het alleen maar zijn afbeelding op de Marken Express.
Van de acht teams in NHSB Klasse 2B is De Waagtoren het sterkste team (gemiddeld 1814 Elo voor de vaste spelers). Purmerend en Volendam komen op de 4e resp. 5e plaats met 1745 en 1740 Elopunten.
De overwinning van Volendam op Purmerend wordt mooi gepresenteerd als de overwinning van David (Volendam “behorend tot de wat zwakkere teams in Klasse 2B) op Goliath (Purmerend “het op papier sterkste team”).
Nou ja, oppoetsen mag, maar niet te glimmend.

Over mijn persoon wordt beweerd dat ik in de 70-er jaren tegen rokers schaakte met een gasmasker op tegen de sigarettenrook.
Het doet me genoegen dat deze mythe nog steeds leeft. De oorsprong van deze mythe was mijn actie, avant la lettre, binnen de schaakclub Purmerend om het roken op clubavonden te verbieden. Natuurlijk was ik een roepende in de woestijn. Een ruime meerderheid gaf zich ongegeneerd over aan die (dat werd toen nog niet zo beschouwd) verderfelijke gewoonte zodat ook de niet-rokers moesten meeroken in de bedompte atmosfeer in het clublokaal. Na een aantal jaren is het toch zover gekomen dat, sinds 1990 voor openbare ruimten en sinds 2011 voor de Horeca, het roken niet meer toegestaan is.
In het archief van het clubblad Eeuwig Schaak, dat door het goede initiatief van Rob Hählen in gedigitaliseerde vorm ter inzage is, kan men hier en daar mijn pleidooi tegen het roken nalezen (jaargangen 1976 t/m 1981), soms flink ingekort door de redactie (het moest toen tenslotte allemaal uitgetypt, gestencild en verspreid worden).
Met name wordt verwezen naar het artikel getiteld “Helder Zicht” te vinden in het nummer van 10 november 1980 pagina 2. In dat artikel wordt door mij aan teamgenoot Hoogkamp, gedurende een NHSB wedstrijd, de suggestie gedaan om een gasmasker te dragen indien er tegen rokers gespeeld wordt.
Toendertijd was Henk Veerman ook lid van de schaakclub Purmerend en heeft hij dit advies opgepikt, het onthouden en het doorverteld, zodoende bijdragend tot de mythe-vorming waarvoor mijn dank.
In een artikel van 1 december 2015 op deze website, https://www1.schaakclubpurmerend.nl/nieuws/teams/team-iii/volendam-2-purmerend-3-een-ronde-verslag/
kunt u nalezen, bij de partij Kerkdijk-Veerman, dat ik toen getracht heb de mythe enigszins te relativeren en af te zwakken, maar klaarblijkelijk is de mythe zo ingeburgerd geraakt in Volendam dat, ondanks dat, de mythe na 39 jaar nog springlevend is. Dat dat zo is heeft er ongetwijfeld mee te maken dat de boodschap die in een mythe naar voren komt goed overkomt en mensen aanspreekt.

Het gegoochel met mijn leeftijd is amusant. Was het nog zo dat in het verslag van de wedstrijd voor het NHSB Kampioenschap Rapidschaak (Makrelentoernooi) van 10 november 2018 mijn leeftijd op 74 werd geschat, binnen 3 maanden zou ik, volgens het verslag van de wedstrijd van 31 januari j.l., een tachtiger geworden zijn. Het is niet te hopen dat dat door die makreel gekomen is!!!
Overigens nogmaals de complimenten voor het Makrelentoernooi waar verschillende Purmerenders met genoegen aan hebben deelgenomen.

Ik ben het eens met de schrijver van het verslag dat de uitslag van de laatste partij tussen Nico Koning en Vladimir, bij een tussenstand van 2-5, niet meer belangrijk was voor de matchwinst, want die was al binnen.
Maar een eindstand van 2-6 of 3-5 (de eindstand) maakt een groot verschil. 2-6 is een walk-over, maar 3-5 duidt op een spannende strijd (en dat was het zeker).

In het artikel in HET NIVO worden ook de uitslagen en standen van de interne competitie, zowel van de senioren als van de jeugd, vermeld. Zo blijft iedere Volendammer op de hoogte van het reilen en zeilen van de schaakclub Volendam.

We zien met interesse HET NIVO tegemoet voor het geval Volendam kampioen wordt van NHSB Klasse 2B. Het team zal dan ongetwijfeld de hemel in geprezen worden!
Wij wensen het team veel succes toe in de laatste twee ronden.