Partij impressies van de wedstrijd EGGERT Purmerend 3 – Aris de Heer

Een kort verslag van de wedstrijd, die met 6,5-1,5 door het derde team gewonnen werd, is reeds op deze website verschenen op 31 maart 2017.

Zie ook de website van Aris de Heer voor een uitgebreid verslag in sprookjesstijl door Eddy Saraber, https:\/\/www.sc-arisdeheer.nl/?p=4565

Hieronder volgen de partij-impressies van de spelers.

Ron de Vink-Kees Kerkdijk ½ – ½
Evenals vorig seizoen speelde ik tegen Ron de Vink en iemand die goed op de hoogte is van openingstheorie. Ik leerde dat d4 d5 Pf3 Pf6 Lf4 de Londen opening heet.
Deze opening wordt tegenwoordig dikwijls gespeeld net zoals het Loperspel, Weens, Italiaans, Vierpaardenspel, Schots, Russisch etc.: lijkt saai maar bergt toch veel mogelijkheden in zich.
Na 13 zetten remise bij vrijwel gelijke stand, maar onze analyse achteraf laat zien dat de eindstelling toch van beide zijde nauwkeurig spel vereist om het evenwicht te handhaven.
Het bleek ook dat wij beiden die dag ca. 05:45 uur opgestaan waren, dus dan is de dag lang, wellicht ook te lang om er nog eens vier uur tegen aan te gaan. Kortom: een ouderwetse salon-remise (klaarblijkelijk werd er vroeger in salon’s gespeeld. Wel, met ons Triton zijn we heel tevreden).

Serkan Milli-Jos Lohmann ½ – ½

Bert Kuijer-Ruud de Groot 0-1
Mijn laatste wedstrijd was weer een Siciliaan, waarbij ik c5 in de nahand speelde. Echter even te vroeg, waardoor ik wat gedrongen kwam te staan. Om hier uit te komen offerde ik een pion om zijn sterke loper te ruilen met een paard van mij, om daarna de pion weer terug te winnen met een betere stand! Echter, ik had alles heel mooi berekend, maar doe uiteindelijk iets anders en geef pardoes 2 pionnen weg! Ik wilde net als borden 1,2 en 4 ook remise aanbieden (waardoor we in ieder geval al 1 wedstrijdpunt hadden en daarmee de derde plek veilig), maar dat kon ik nu wel vergeten. Gelukkig kon ik mijn slechte dame ruilen voor zijn sterke dame anders kostte het hem een pion en kon ik met mijn toren in zijn stelling komen. Ik zou in ieder geval een kwaliteit winnen, maar hij blunderde en zodoende won ik een hele toren en gaf hij direct op. Eindelijk zat het weer eens een keer mee!

Frank van der Moolen-Paul Verkooijen ½ – ½
Aan het vierde bord mocht ik met de witte stukken aantreden tegen Paul Verkooijen. Er kwam een Damegambiet op het bord, waarbij zwart zijn stukken wat passief neerzette. Ik kwam weliswaar een pion voor, maar met ongelijke lopers en een pionnenstructuur waarbij ik op de damevleugel in de minderheid was en waarmee ik op de koningsvleugel niets aandurfde, viel er eigenlijk niet meer uit te halen dan een gelijkspel.
Weinig spectaculair, maar prima partij.

Martin Zwaneveld-Ton de Veij 0-1
Mijn partij tegen Martin Zwaneveld liep gelijk op tot de 21e zet. Toen speelde hij met wit Ld6, welk stuk ik met de toren kon slaan. Weliswaar kon hij mijn toren met zijn paard slaan, maar die sloeg ik ook weer, zodat ik een loper en paard tegen een toren had. Hierna was het een kwestie van geduld, mijn stelling verbeteren en op de 35e zet het punt incasseren.
Jammer voor Aris de Heer dat ze door het gelijke spel van Bakkum tegen de kampioen degraderen.

Paul Meijer-Frank de Geus 1-0

bord niet bezet-Daniel Doorn 0-1R
Ik kwam zag en overwon…… Erg jammer dat je tegen degradatie vecht en dan met 7 man komt…..

Luc Preeker-Gerrit van Dok 1-0
Luc brengt een lieveling op het bord: de Schotse opening. Beide partijen ontwikkelen zich snel met lange rokade van Luc en kort door Gerrit. Wit zet direct een pionnenbestorming van de zwarte koningsvleugel in die rond zet 10(!) er al heel dreigend uitziet. Zwart’s pionnenbestorming is 5 zetten later een eind op weg maar ziet er niet dreigend uit. Zwart moet stalen zenuwen hebben gehad want wit heeft rond zet 20 al zijn stukken (D, 2T, 2L) gemobilieerd tegen de witte koningsstelling, maar zwart verdedigd zich rustig. Fritz13 analyse geeft zelfs een licht voordeel voor zwart.
Luc mist op zet 26, na een slechte zwarte zet, een geforceerde afwikkeling naar dame-winst, maar de stelling biedt meer mogelijkheden want vijf zetten later kan Luc afwikkelen naar een pionneneindspel met een plus-loper met simpele winststelling. Zwart gaf derhalve 2 zetten daarna op.

Op 2 april 2017 is op deze website een nabeschouwing verschenen over de verrichtingen van het derde team dit seizoen in NHSB klasse 2B welke nabeschouwing van harte ter lezing wordt aanbevolen.