Purmerend 7J verliest wederom nipt

Het wordt een beetje eentonig maar het jeugdteam Purmerend 7J verliest wederom nipt. Voor de 3e keer de uitslag 2,5 – 3,5 waaruit blijkt dat onze kids totaal niet worden weg gespeeld door de senioren teams. Natuurlijk wel jammer elke keer een kleine nederlaag maar dit is natuurlijk nog een leerjaar waarvan zij volgend jaar de vruchten van gaan plukken.

Dit keer tegen onze eigen senioren van Purmerend 4. Er werd al weken gespeculeerd over beide opstellingen maar Purmerend 7J begon gewoon weer in de vertrouwde opstelling terwijl Purmerend 4 wel degelijk voor een andere bordindeling had gekozen.

Thomas Dovermann verloor door een onoplettenheid snel zijn dame en zijn tegenstander Bert-Jan Melchers wist al snel het eerste punt binnen te halen, 0-1.

Sandro Gaeta maakt ook een paar kleine foutjes waardoor hij een paard en loper achter kwam. Hij sputterde nog lang tegen maar zijn Ton van Diepen wist de overwinning binnen te halen, 0-2.

We stonden nu 0-2 achter maar op de overgebleven borden stonden we best wel goed dus er was nog alle vertrouwen in een goede afloop. Op 2 van de 4 stonden we zelfs beter waardoor door de teamleider gekozen werd voor een gelijkspel zonder veel risico’s te lopen.

Vladimir Bartels belandde in een eindspel met 2 torens tegen Foppe Reinders. Foppe bood remise aan maar Vladmir wilde toch nog even kijken of er meer in zat. Na enkele herhaalde schaakjes werd het een remise 0,5 – 2,5. Na afloop werd er nog gesproken over mat in 1 voor Foppe maar uit de analyse bleek dit niet het geval.

Lasse Bartels speelde een gedegen partij net als zijn tegenstander Wladimir Goosen. Lasse bekeek in het middenspel nog zijn mogelijkheden en zag niet echt grote kansen. Hij bood remise aan en deze werd gretig aangenomen door Wladimir, 1 -3.

We lagen nu nog volledig op schema voor het gelijke spel en het werd drukker en drukker in de bijzaal. Veel senioren wilde graag zien hoe de wedstrijd zich ontwikkelde.

Romayn Brandsma speelde snel en kundig waardoor onze voorzitter Kees Pruis geen tijd had om in de tijd van Romayn na te denken. Zijn vlag naderde waardoor hij wat onnauwkeurig werd wat Romayn direct afstrafte. Na een gedwongen dameruil gaf Kees op, 2-3.

Sven Damen belandde in een eindspel tegen Ties Wijnen met een loper voor en beide 1 toren en 6 pionnen. Sven koos voor een ruil loper voor pion en stond toen volgens alle aanwezige gewonnen.  Toch ging het mis in het eindspel waardoor het remise werd, 2,5 – 3,5.

Helaas verloren maar dus weer met een minimaal verschil, een overzicht:

Ronde 1
13-10-2016 Volendam 2 EGGERT Purmerend 7J 6 – 0
Ronde 2
10-11-2016 EGGERT Purmerend 7J De Groene Zes-Schaaklust 2 3 – 3
Ronde 3
2-12-2016 K.T.V. 3 EGGERT Purmerend 7J 3½ – 2½
Ronde 4
12-1-2017 EGGERT Purmerend 7J Degoschalm 2½ – 3½
Ronde 5
16-2-2017 EGGERT Purmerend 4 EGGERT Purmerend 7J 3½ – 2½

Op 6 april onze laatste wedstrijd thuis tegen Caissa-Eenhoorn.