Purmerend N2 zet forse stap richting kampioenschap

Op 5 maart speelde het tweede NHSB-team  tegen Opening ’64 N3 uit St. Pancras. Met een 6-0 overwinning heeft het tweede een forse stap richting het kampioenschap gezet. We moeten nog tegen ons 5e NHSB-team (raar dat die wedstrijd zo laat in het seizoen is) en tegen Volendam N2. Volendam N2 en Heerhugowaard N2 zijn de overgebleven concurrenten. Zij kunnen ons alleen achterhalen als we onze resterende twee  wedstrijden verliezen, zie Klasse 3C. Ben benieuwd of deze wedstrijden nog gespeeld kunnen worden nu het coronavirus veel activiteiten heeft stilgelegd.

Over de wedstrijd zelf kan ik weinig melden. Alleen van Wim Dekker heb ik een kort verslag gekregen.
Naast mij op bord 2 kreeg Sandro met wit een Tweepaardenspel in de Nahand tegen zich. Zijn tegenstander is een blinde speler. Fascinerend om te zien hoe die speler op de tast en kennelijk in zijn hoofd gevisualiseerd een partij kan spelen. Niet alleen om te zien, ook te horen. De zetten worden hardop gezegd. Sandro verzet dan de stukken op het bord en zegt welke zet hij vervolgens heeft gespeeld. Ik heb het niet goed kunnen zien maar het leek me een hele tijd theorie met een dubieuze voortzetting van zwart die materiaal kostte. Volgens mij was Sandro als eerste klaar.

Al snel stond het 3-0. Mijn partij was wel aardig, al baal ik ervan dat ik mijn tegenstander zomaar na mijn het mindere 7. …, Lg4 terug in de wedstrijd liet komen. Maar omdat mijn opponent passief bleef en niet ontwikkelde was het niet al te moeilijk. De partij:

Wim Dekker was als laatste klaar. Ik zag dat hij voordeel had maar zag niet hoe hij verder moest. Plotseling was de partij afgelopen. Wim schrijft me:

Ik kreeg het Edams gambiet voor me neus en ben uren bezig geweest om de gekregen pion te behouden en nadat ik aan aanvallen kon gaan denken gaf tegenstander opeens op. Ze wilden naar huis.

Dat Edams Gambiet kende ik nog niet. De automatische spellingscontrole wel, maakt van een Evans Gambiet een Edams Gambiet.

Na een vrolijk stemmende overwinning nog een extra komische noot!