Romayn behaalt uitstekend resultaat in Nederlands Kampioenschap Jeugd D

Zaterdag 12 mei 2018 werden in Den Haag de slot-ronden 7 t/m 9 gespeeld voor het NK Jeugd D (t/m 12 jaar).

Na de zesde ronde stond Romayn op een vijfde plaats in een veld van maar liefst 50 spelers.
Het werd al snel duidelijk dat Machteld van Foreest haar kandidatuur voor de titel zou waarmaken.

In de ronden 7 t/m 9 boekte Romayn een goed resultaat in aanmerking genomen de sterkte van zijn tegenstanders en het feit dat deze drie partijen de afsluiting waren van veertien dagen wedstrijden (NK Jeugd C te Assen en NK Jeugd D in Den Haag) met een totaal van 18 partijen.
Na zo’n lange periode van spannende partijen begint vermoeidheid ongetwijfeld een rol te spelen. Maar met een resultaat van 5,5 punt uit 9 partijen (61%) en een tiende plaats in de eindstand toont hij uithoudingsvermogen ook al liep hij tegen het eind wellicht een beetje op zijn tandvlees.

In de twee laatste partijen speelde Romayn remises tegen spelers met een Elo rating van 1249 respectievelijk 1108. Romayn staat zelf te boek met een rating van 1703. In de eindstand staan die beide spelers op de achtste respectievelijk elfde plaats, dus op ongeveer het niveau van Romayn.
Hieruit blijkt eens te meer de jongere jeugd last heeft van EGS ofwel de Elo Groei Stuipen. In de praktijk blijkt dat voor enthousiaste jeugdspelers hun geregistreerde Elo rating een minimum is en dat de werkelijke sterkte, afhankelijk van de ernst van de EGS, honderden punten hoger kan liggen.
De senioren zijn gewaarschuwd en worden geadviseerd om jeugdspelers vooral niet te onderschatten.

Ontleend aan de website van de Haagse Schaakbond (plaatsen 1-25 van 50)

Al met al heeft Romayn een prachtig resultaat laten zien in beide Nederlands Kampioenschappen. De NHSB en Schaakclub Purmerend kunnen trots op hem zijn.

Ontleend aan de website van de Haagse Schaakbond (plaatsten 1-25 van 50)