Schaakclub Purmerend Lockdown Arena van 19 november 2020

Donderdag 19 november 2020 de zesde wedstrijd in deze serie.

Terugkijkend op deze zes wedstrijden zien we dat de eerste plaats bijna eigendom van Katharina is. 4 maal behaalde ze de eerste plaats.
De tweede plaats is eigendom van Rob die 3 maal de tweede plaats behaalde en zelfs 1 maal de eerste plaats.
Frank R. werd een keer tweede en zelfs wist hij met ruime voorsprong een keer de eerste plaats te behalen.
De derde plaats is strooigoed waarvan Nico, Marloes, Kees K. (2 maal), Paul en Gerard J. zich meester maakten.
Het is duidelijk dat er voldoende mogelijkheden zijn, om ondanks de sterkte-verschillen een eervolle plaats te behalen.

Voor wat betreft de laatste wedstrijd zou ik zeggend dat Gerard Jongen de tweede plaats zou moeten hebben omdat hij 8 punten haalde, net als nummer 2, maar met minder partijen. Dit zijn zo van die verborgen regels die Lichess hanteert.
Zo is het ook onduidelijk hoeveel punten je krijgt als je met zwart remise speelt. Soms is dat 1 punt van de twee te verdelen punten, maar soms is het ook 0 (nul) punten!!
Dit dien je wel van te voren te weten opdat je daar rekening mee kan houden.

Analyse van de resultaten van deze wedstrijden leverde op:
-toernooiduur is 2,5 uur dus 150 minuten. Met 2 x 20 minuten maximale bedenktijd kan je dus net niet 4 partijen spelen.
-gemiddeld worden er door de prijswinnaars ca. 8 partijen gespeeld. Dus klaarblijkelijk zou 2 x 10 minuten bedenktijd voldoende zijn hoewel bij zo’n tijdregime het snelschaak-element sterker zou worden.
-het aantal deelnemers varieerde van 14 tot laatstelijk 19 spelers.

Hieronder de detail uitslag van de Lockdown Arena van 19 november 2020