Schaken en Netflix

Wat doet een mens in zijn vrije tijd?

Hierover gaat een artikel getiteld “Heeft Netflix de hobby vermoord?” verschenen in NRC van maandag 5 augustus 2019 pagina C4.

Het artikel waarschuwt tegen een overmaat aan uren om achter een computer of TV scherm te zitten. Sommige mensen zijn verslaafd aan scherm-kijken. Afgaande op de activiteiten van medereizigers in het openbaar vervoer zijn er wellicht vele schermklevers.

Ap Dijksterhuis, psycholoog, geeft aan dat je een hobby uitoefenen of appen op een smartphone niet met elkaar kunt vergelijken. Als je met een hobby bezig bent kun je niet tussendoor appen of mailen.
Als je je hobby uitoefent (zoals schaken) dan kun je helemaal uit staan, d.w.z. je bent met je hobby bezig en met niets anders. Daarom kan een hobby je tot rust brengen, je trekt je tijdelijk terug uit de hektiek van werk of andere beslommeringen.

Op de smartphone en sociale media lopen werk en privé zo sterk door elkaar dat je nauwelijks tot rust zal komen.  Dat gebrek aan herstellen geeft het risico van een burn-out.
Daarom wordt in het artikel aangeraden om doelbewust tijd te maken voor een hobby en die hobby regelmatig uit te oefenen.
Belangrijk is dan ook dat je in je hobby kunt blijven leren, zodat je je hobby steeds beter kan uitoefenen.

Het is dus voor ons als schakers duidelijk dat schaken in clubverband een hele goede hobby is: regelmatig kan je je hobby uitoefenen, wekelijks op de club en maandelijks in de externe competities. Er zijn genoeg mogelijkheden om je speelsterkte te verbeteren en dat geeft bevrediging.
Verder is het lidmaatschap van een schaakclub een sociaal gebeuren hetgeen zeer positief uitwerkt (Lees het afscheidsartikel van Gert Kalkhoven hoe hij het clubgebeuren in heel positieve termen omschrijft).

Wilt u het artikel uit de NRC volledig lezen: ga naar nrc.nl en zoek in de krant met de trefwoorden “netflix” en “hobby” en kies dan de titel.