Schaken en Voetballen (Lockdown Arena 14/1/2021)

Donderdag 14 januari 2021 werd er weer een ronde gespeeld in het kader van Schaakclub Purmerend Lockdown Arena.
Het was te merken dat er die avond ook een voetbalwedstrijd tussen Ajax en FC Twente. Allereerst kwamen er minder schakers opdagen om te schaken; slecht 13 tegen normaal ongeveer 18 spelers.
Bovendien probeerden sommigen zowel te schaken als de voetbalwedstrijd te bekijken.

Dan krijg je partijen zoals deze:

of deze:

Het is duidelijk dat goed schaken de uiterste concentratie van u vraagt. Omgekeerd zal een voetballer niet goed voetballen als hij tijdens het spelen een spannende schaakpartij probeert te volgen. Laten we hopen dat schaken en voetballen niet meer op één avond samenvallen.

Hieronder de volledige eindstand.

Ik kan me herinneren dat ik de eerste partij tegen Katharina speelde.
Een va-banque partij van mijn kant, maar Katharina liet zich niet van de wijs brengen. Met ieder nog ca. 9 minuten bedenktijd, dus 22 minuten gespeeld, keek ik naar de stand en zag dat ondertussen Frank Jokotoko al 7 matchpunten bij elkaar had geharkt, dus een enorme voorsprong op de rest van het veld.

De rest van de avond stond in het teken van de achtervolging van Frank en slechts tegen het einde van de 2,5 uur speeltijd slaagde Katharina om de eerste plaats naar zich toe te trekken en wel met grote voorsprong van maar liefst 5 punten op nummer 2 en met een 100% score.

Zo’n 100% score van nummer 1 helpt haar achtervolgers ook. Hun tegenstanders worden door die 100% score allemaal een beetje teruggeworpen.
Zo werden Frank en ikzelf 2e en 3e met respectievelijk slechts 45 en 43%! Maar rekent u nu eens zelf uit aan de hand van de bovenstaande stand hoe Lichess aan de percentages van 100, 45 en 43 procent komt. Ook hier weer een onorthodoxe bepaling.

Gert Kalkhoven was weer te gast en gewoontegetrouw speelde hij 2 partijen. Maar vooralsnog wint hij die dan ook altijd!!
Pim Steemers begint ingespeeld te raken. Hij eindigde op een goede 5e plaats, ook met 8 punten (50%).

Zo begrijp ik nu ook dat je voor de eerste remise partij 1 punt krijgt, maar dat je, zonder tussentijdse winst, als je voor de tweede keer remise speelt je dan slechts 1 punt krijgt als je meer als 30 zetten hebt uitgevoerd. Minder dan 30 zetten verdient nul punten voor die tweede remise. (Het is me nog  niet duidelijk of deze regel alleen geldt voor degene die de remise aanbiedt).

Al met al weer een leuke avond. Ik roep alle leden op om a.s. donderdag op te komen dagen om er weer een mooi schaakfestijn van te maken!!!!!