Schaken is overal (4) !

Schaken is overal!!
Ja, zult u zeggen: als je een uitwedstrijd gaat spelen bij ZSC Saende dan kan je verwachten dat je van de speelzaal kan zeggen: Schaken is overal, want het is een zaal van een schaakclub!!

Voorafgaande aan de wedstrijd van Purmerend 3 tegen het derde team van ZSC-Saende op vrijdag 9 februari 2018, maakte ik een praatje met een schaker van ZSC Saende. Hij had de vier grote portretten van Karpov, Fischer, Larsen en Andersson, die het schaaklokaal opfleuren, aan de club geschonken, nadat hij ze jaren thuis had hangen. De foto’s van de grootmeesters moeten ergens begin 70-er jaren van de vorige eeuw genomen zijn.

De vier grootmeesters natuurlijk heel jeugdig. Larsen ziet er heel geciviliseerd uit. In de 60-er jaren had hij lang haar en veel baard en zag hij er toen uit als een Noorman die elk ogenblik weer, zoals rond het jaar 1000, met een vikingschip de lage landen zou kunnen binnenvallen en leeg plunderen.

De speelzaal toonde verder een drietal, aan de wand opgehangen, magnetische demonstratie schaakborden en een aantal prenten, en natuurlijk de prijzenkast.

De onderstaande foto toont één en ander:

De foto is ontleend aan de website van ZSC Saende en is gemaakt ter gelegenheid van de NHSB Bekerwedstrijden in 2015.

Op de foto zien we o.a. de gevulde prijzenkast. En we zien de vier gesigneerde portretten van links naar rechts van achtereenvolgend Anatoly Karpov (heel wat jonger en slanker dan te zien tijdens het laatste TATA Steel toernooi), Bobby Fischer, Ulf Andersson en Bent Larsen.

Andere wandversieringen waren:

De collage onder te titel “Chess is a labyrint” toont Hans Böhm tijdens een simultaanseance in het kader van het TV-programma Man en Paard. Helaas is de collage ingelijst met spiegelende glasplaat waarin de plafondverlichting spiegelt maar te zien is dat de klokken en het schaakbord en stukken heel suggestief worden weergeven. Wellicht dat men zoiets gaat zien na enkele uren zwoegen aan het schaakbord.

Het meest opvallende vond ik het volgende schilderij dat ook in de bovenste foto te zien is:

Overigens is het wel een schilderij dat waarschijnlijk  in massa is gereproduceerd want bij binnenkomst in het biljartcentrum valt in de hal direct een exemplaar van dit schilderij op. Het exemplaar in de speelzaal is geheel identiek.

Het schilderij vond ik opmerkelijk. Ik testte het uit op Ton door tegen hem op te merken dat het een opvallend schilderij was. Na enige tijd merkte hij op dat er geen koning op afgebeeld was.
Inderdaad juist, maar het is nog iets sterker: alle stukken, dus paard, loper, toren, dame en pion, staan afgebeeld, maar de koning is als enige stuk niet afgebeeld!!

Is het nu toeval of niet??? Juist op deze zelfde speeldag vrijdag 9 februari 2018 verscheen er op pagina C9 van de Culturele Bijlage van de NRC een boekbespreking van het boek getiteld “De Macht” van de schrijfster Naomi Alderman. De roman beschrijft de (hopelijk fictief blijvende) situatie waarin de vrouwen alle macht geheel van de mannen overnemen. Het boek wordt door de journaliste Hannah van Wieringen van harte aanbevolen.

Dus het blijkt ook hier, zoals eerder in de film “Het Zevende Zegel” zie het artikel hierover in de link, dat de maker van dit kunstwerkje voelhorens schijnt te hebben gehad voor lange-termijn ontwikkelingen in de maatschappij, hier het thema dat behandeld wordt in het boek van Naomi Alderman en  het gender-aspecten van allerlei zaken die heden ten dage zo de aandacht hebben.

Het schilderij sluit aan bij de thema van het boek en overtreft het boek “De Macht” zelfs: in het schilderij is de koning al geheel van het bord en uit beeld verdwenen. “Hoe kan men dan winnen door matzetten??” vraagt men zich als schaker onwillekeurig af.

Maar de soep zal wel niet zo heet gegeten worden (als ze wordt opgediend): Het hoofdthema van het boek blijkt niet zozeer het martriarchaat te betreffen doch het thema “alle macht corrumpeert”.

We kunnen dus rustig maar met gepaste oplettendheid verder schaken.
Wellicht kan ZSC Saende voor bezoekende clubs de twee schilderijen afdekken, zodat de spelers zich ten volle kunnen concentreren op de 64 velden en de bijbehorend complete set van 32 stukken met daaronder twee koningen.
Beter is dat een handige schaker alsnog een koning op beide schilderijen inschildert.