Spanning bij het 2e Team

Uitslagen en stand P2

Wedstrijdverslag Magnus-Purmerend2 (Geschreven door Warner de Weerd voor de Omring Express)

Donderdag 5 november stond voor het tweede team de uitwedstrijd tegen Magnus op het programma. De overwinning in de eerste ronde had kennelijk bij de spelers voor een extra motivatie boost gezorgd want iedereen bleek bereid om op deze donkere herfstavond Noord-Holland in te trekken. De TomTom bracht ons feilloos naar een stikdonkere parkeerplaats waar de speellocatie achter de Vomar gelegen zou zijn. Na enig zoeken, een gang door het winkelcentrum en hulp van de kassadame vonden we uiteindelijk de ingang en nestelden ons met een bakkie aan tafel om op de rest van het team te wachten. Toen kort daarna iedereen binnen was kon de wedstrijd aanvangen. Zoals eerder in de uitnodiging aan de spelers aangegeven heeft Magnus vooral aan de top borden een zeer sterk team. Onze strategie was dus om de top borden in evenwicht te houden en de slag te slaan op de lagere borden waar wij op papier sterker waren. Of dat uit kwam………

De opstelling van Magnus kende geen verrassing zodat op bord 1 Michael het moest opnemen tegen de sterke Enrico van Egmond (2103). Heel veel van de partij heb ik helaas niet kunnen zien maar van Egmond kreeg het initiatief en kon de partij naar zich toe trekken om de stand op 1-0 te brengen.

Op het vierde bord speelde Marc een evenwichtige partij waarin al vrij snel wat stukken werden geruild en er niet veel muziek meer in zat. Zijn tegenstander bood remise aan. Na kort overleg besloten we om nog even door te spelen, maar na enige tijd zag ik dat toch de handen werden geschud. 1,5-0.5

Op bord 6 speelde Pim volgens mij een Leeuw en kreeg een stevige stelling met voor Pim zijn doen nog best veel tijd op de klok. Na wat wederzijds gemanoeuvreer kon Pim in de combinatie een pionnetje mee snoepen en resteerde een Toren eindspel met pluspion voor Pim dat in recordtijd tot winst werd gebracht. Daarmee werd de stand weer in evenwicht gebracht 1,5-1,5

Op het achtste bord onze Luc die het moest opnemen tegen de NHSB wedstrijdleider Aart Strik. Luc verslikte zich wat in de opening maar wist zich goed terug te knokken en pakte het initiatief. Zocht verdere complicaties door een vrijpion op te spelen naar e3 maar helaas pakte dat niet goed uit. Aart nam de leiding over en gaf die niet meer uit handen. Daarmee stonden wij opnieuw achter 2,5-1,5.

Zelf zat ik weer aan het zevende bord en net als Luc verknalde ik mijn opening volledig en zat ik tegen de rokende puinhopen van een mislukt Staunton gambiet aan te kijken. Gelukkig bleek mijn tegenstander niet de meest doortastende schaker en ik kon voldoende complicaties inbrengen om hem van zijn stuk te krijgen. Zijn naderende tijdnood bracht hem er toe een remise bod te doen. Ik had nog ruim voldoende tijd dus nam het bod in overweging en maakte een rondje langs de borden.

Op bord twee speelde onze Dennis weer een uitermate degelijke partij tegen de sterke Wim Boom (2093). Dennis had inmiddels een hele mooie vrijpion en stoomde voorwaarts. Boom was gedwongen zijn Dame voor de vrijpion op het promotieveld te plaatsen maar Dennis was er als de kippen bij om het af te maken en de stand weer gelijk te trekken 2,5-2,5.

Met nog twee borden bezig besloot ik het remise bod van mijn tegenstander te accepteren. Peter Smits stond tegen oud clubgenoot Siem Roet een pion voor met actievere stelling en de partij van Robbert schatte ik in als volledig gelijk. 3-3 dus.

Toen ging het bij Robbert echter even mis en hij leverde een kwaliteit in. Gelukkig stonden daar twee plus pionnen als compensatie tegenover. Robbert speelde het handig en wikkelde af naar een remise stelling van Paard plus pion tegen Toren. Zijn remise aanbod werd uiteindelijk geaccepteerd 3,5-3,5.

Alles hing nu dus af van onze Peter die inmiddels het notatie boekje terzijde had geschoven en met nog 1 minuut en 20 seconden op de klok “rustig” zijn stelling verbeterde en de druk er bij Siem vol op hield. Siem spartelde lang tegen maar het uitstekende spel van Peter werd hem uiteindelijk teveel. Onder applaus accepteerde Peter de uitgestoken hand en bracht voor ons team de winst binnen 3,5-4,5.

Na de sportieve felicitaties in ontvangst te hebben genomen werd de administratie afgehandeld en keerden wij huiswaarts richting Purmerend. Op naar de volgende wedstrijd, op 12-12 thuis tegen Caïssa 4.

Rob van Someren.