2e team overtuigd tegen SV Het Spaarne

Afgelopen zaterdag stond de wedstrijd Purmerend 2 – Het Spaarne op het programma voor de voorlaatste ronde. Op papier konden we nog kampioen worden maar dat was meer theoretisch dan dat iemand zich daar echt mee bezig hield. Wel was het belangrijk voor de onderkant van de competitie. Volendam had ons op het hart gedrukt om de wedstrijd te winnen. Het was het debuut van Sven Damen in Purmerend 2. We zijn trots op onze aanstormende jeugd en we zien dit als eerste stapje voor een mooie toekomst. Dan de wedstrijd. Zelf (Anton) zat ik op bord 2. Vooraf had ik besloten om sneller te gaan spelen en daarmee de druk bij de tegenstander te leggen. Dit pakte erg goed uit gelukkig! Binnen 2 uur en maar 19 zetten gaf Leo op voor het naderende mat (zie voor analyse ander artikel over analyse jeugdpartij deel 3). Sven Damen begon erg sterk op bord 8 tegen Frans Arp (1970 rating) en kwam een pion voor, maar gaandeweg werd de druk te groot van zijn tegenstander en bezweek hij. Normaal gesproken krijg je op bord één van de sterkste spelers – maar nu trof Sven dat op bord 8. Wel een goed debuut wat veel beloofd voor de volgende keer! Op bord 1 won Michael op zijn gebruikelijke manier – hij vond zichzelf positioneel weggespeeld worden maar won wel op mooie wijze door tactische sterkte. Prachtig resultaat en met 5 uit 7 en een TPR van 2160 één van onze sterkhouders dit seizoen. Er is duidelijk nog ruimte en gedrevenheid om te verbeteren dus dat beloofd wat komende jaren! Op bord 3 speelde Ton van Nieuwkerk. Zover ik meekreeg stond hij hele partij overwegend druk uit te oefenen op zijn tegenstander. Maar ik heb niet alles mee kunnen krijgen – uiteindelijk won Ton. Dennis van den Beld op bord 4 kwam nooit in de problemen maar liet licht voordeel wegglippen met een remise. Dennis verliest eigenlijk nooit en met 5 uit 7 ook weer een prachtige score. Rob van Someren op bord 5 stond na de opening erg matig met een zwakke d-pion. Echter had hij er alle vertrouwen in en dat kwam ook uit. Rob is niet voor niets topscoorder – dat geeft toch veel vertrouwen. Met 6.5 uit 7 lijkt hij hard op weg naar een persoonlijke prijs dit jaar. Een fantastisch seizoen Rob. Marc op bord 6 heeft juist een minder seizoen. Vorig seizoen nog bewierookt nu dit seizoen een stuk moeizamer. Ook zaterdag kwam het niet uit de verf – het leek voor mij allemaal hard richting mat te koersen maar helaas bleek zijn tegenstander kennelijk een verdediging gevonden te hebben. Hierdoor verloor Marc. Pim op bord 7 heeft ook net als Marc zo’n moeizaam jaar. De partij was wel een spektakelstuk. Veel kansen over en weer – een tenniswedstrijd die bleef boeien tot het einde. Zelfs toen Pim promoveerde met dame bleef het lastig om te winnen en werd het daardoor remise. Totaal wonnen we wel overtuigend met 5-3 waardoor onderaan Volendam het in eigen hand lijkt te hebben om de strijd tegen degradatie. In mei onze laatste wedstrijd tegen de nummer laatst De Uil. Als we die winnen zijn we ieder geval 3e en hebben een mooi seizoen gedraaid. Bedankt voor de organistie Jan en Foppe! Leuk om ook zoveel publiek te zien!