1e team recht de rug en verricht een prachtige teamprestatie

Gisteren ontvingen we het Arnhemse ASV. Na een gezellig samenzijn (een soort van warming up) voor aanvang van deze belangrijke wedstrijd waren mede teamleidster Marloes en ik er van overtuigd dat de neuzen de goede kant op stonden.

Na terugkomst na mijn uitstapje tussen half twee en kwart voor vijf stonden we met 1,5 -2,5 achter en even later met 1,5-3,5 maar een blik op de overige borden deden mij beseffen dat er nog helemaal niets verloren was.

Michael na een tijd van studeren niet aan schaken toegekomen verloor als eerste en moet duidelijk weer wat routine opdoen.

Maar daar was onze 2e bordman, buschauffeur Wim, die wederom net als vorig seizoen moest aantreden tegen Tom Bus (what’s in a name). Vorig jaar was het verlies, maar nu nam Wim fraai revanche na een goed gespeelde pot. Wim was toen al lovend over zijn tegenstander en dat gevoel was na de winst zeker niet verdwenen.

Hierna verloor 1e bordman Peter, naar eigen zeggen opgeofferd, maar dat hebben we wel eens meer gedaan en toen was remise zijn deel. Nu echter verliep het anders en kwam hij naar eigen zeggen er niet erg aan te pas.

Enrico scoorde een zwaar bevochten remise in een slechter eindspel (een gestolen halfje).

En toen verloor ook nog Frank tegen good old Jaap Vogel, die een gelijke stand uitmelkte en toen Frank iets over het hoofd zag, stond hij 2 pionnen achter en zag toen het nutteloze van doorspelen in.

Maar zoals ik hierboven al meldde daar kwam de ommekeer.

Eerst was daar topscorer Giel, die zijn partij won en even later was het Nicky die de gelijkmaker produceerde. Naar eigen zeggen niet erg tevreden over zijn eerste 15 zetten, waarbij hij ook nog eens klein materiaal verloor, maar Nicky weet altijd wel wat ingewikkelds te vinden en dat vond zijn tegenstander klaarblijkelijk ook. In een eindspel met 3 pionnen (waarvan 1 ver opgerukte pion) tegen 2 en een paard tegen loper maakte hij het beheerst af.

Het volgende punt bracht Barry binnen na met 3 lichte stukken (die elkaar allemaal dekten) tegen een dame en nog een aantal pionnen wederzijds de stelling fraai af te ronden. Klasse om te zien hoe beheerst en resoluut dat ging en even later haalde Pieter de overwinning binnen door een eindspel van toren en pion tegen paard en pion gedecideerd af te maken.

Resteerde Lucas, die het moest opnemen tegen hun sterkste speler (Bob Beeke). Een sterk gespeelde partij mondde uit in een zeer moeilijk eindspel. Onze marathonloper (2 weken geleden liep Lucas de Amsterdamse marathon helemaal uit) had duidelijk aan zijn uithoudingsvermogen gewerkt, want ondanks de dreigingen die zijn opponent in de stelling vlocht, was Lucas niet te kloppen en een prima remise was zijn aandeel. Gevochten als een leeuw. En zijn commentaar na het naspelen thuis van de partij was dat hij een niet geziene winst liet lopen en tevreden was met remise.

Mannen dat was een geweldige teamprestatie en mijn dank gaat ook uit naar Marloes, die tijdens mijn afwezigheid de honneurs prima waarnam en waarmee onze spelers uitermate tevreden waren, gezien de knuffels na afloop.

Volgende keer op 24 november de wedstrijd in Utrecht tegen Paul Keres en Marloes heeft al toegezegd om mee te gaan als teamleidster ook al is ze die dag jarig. Dat getuigt van clubliefde en het team is blij met haar.

Onderstaand de gedetailleerde uitslagen:

Purmerend (2159)                                 – ASV (2137)

1. Peter Smits (2014)                     – Wouter van Rijn (2111)       0-1
  2. Wim Luberti (2192)                   – Tom Bus (2098)                   1-0