Enerverende middag in broeikas in Delft

De stand in de eerste klasse 1B
Voor de 4e achtereenvolgende keer had de competitieleider ons een uitwedstrijd tegen DSC uit Delft gegeven, waarvoor onze dank.

In een kas, zoals het DUWO-denksportcentrum het beste genoemd kan worden (het is inderdaad allemaal glas) steeg de temperatuur gedurende de middag naar grote hoogte, zo ook de situatie op de borden.

Maar laat ik beginnen bij de teamopstelling. Vertrokken zijn Piet Peelen en Warner de Weerd (naar Magnus Schagen, 1e kl. NHSB, wel erg onder hun niveau) en Demre Kerigan naar Sissa Groningen uit de M-klasse.

Onze gelederen zijn versterkt met Tobias Kabos (van Zukertort Amstelveen) en Barry Brink (van Caïssa Amsterdam). Oplettende leden hebben ongetwijfeld Barry al opgemerkt, want hij geeft iedere donderdag training aan de jeugd. Beiden zijn talentrijke spelers.

Vanuit het 2e team is Peter Smits toegevoegd.

We hadden onze opstelling hier en daar wat gewijzigd in de wetenschap dat DSC dat ook regelmatig doet.

Zo speelde Lucas weer eens aan het 1e bord en dat dit hem goed afgaat, weten Jan Timman en Peter Wilschut maar al te goed. Ook nu werd het na ruim 2 uur spelen een verdiende remise, waar eerder Lucas beter stond dan de 120 punten hoger gerate Joram op den Kelder.

Na ruim 3 uur haalde tot ieders verbazing Peter het 1e punt binnen. Jan-Pieter Vos vond dat hij toch wel erg lekker stond en gooide er een stuk tegenaan. De daaruit voortvloeiende aanval wist Peter in de kiem te smoren en zo het punt binnen te halen.

Hierna begon het echt te lopen. Helaas niet voor ons, maar voor DSC. 4 nederlagen op rij was ons deel.

Eerst verloor Nicky van de sterke Chiel van Oosterom, die toch meer dan 200 rating heeft. Daar was in de partij weinig van te merken. Nicky kwam beter te staan, maar belandde weer in zijn oude fout: tijdnood. In diep gepeins verzonken deed hij weer een zet en constateerde dat hij door zijn vlag was gegaan.

Nu was de beurt aan Tobias. Na 6 jaar geen partij verloren te hebben in de KNSB, kwam daar nu een einde aan. Sten Goes deed het allemaal ietsje beter.

Jammer voor Tobias dat dit nu net moest gebeuren bij zijn debuut voor het 1e team.

Yong Hoon was het volgende slachtoffer. Steeds stond hij wat minder tegen David van Kerkhof, overzag op een gegeven moment een sterke zet en verloor.

De laatste in het rijtje was Pieter. Tegen Matthieu Freeke probeerde hij van alles om onder de dreigingen uit te komen, maar dat lukte niet.

En zo stonden we met 1,5-4,5 achter. Dat zag er dus slecht uit.

Maar het geluk begon ons toe te lachen.

Enrico trok zich weinig aan van de tot saunabegrippen opgelopen temperatuur en verraste de sterke Chiel van Oosterom.

Die had weliswaar wat materiële voorsprong, maar Enrico zou Enrico niet zijn, als er niet wat onaangename wendingen in de stelling werden gevlochten.

Dat leidde tot het mat zetten van zijn tegenstander.

En zie daar, nog 3 partijen en alle 3 staan goed.

Te beginnen met Barry. Hij had 2 prachtige vergevorderde vrijpionnen, maar helaas gaf hij er zo maar eentje weg en moest toen nog zijn best doen om er remise uit te slepen.

Michael Yu, invaller voor Wim Luberti (die voor zijn werkgever een bus met toeristen naar Normandië moest rijden) speelde een puike partij tegen Martine Middelveld (onlangs nog deelneemster aan het NK-vrouwen). Met een prima uitgevoerde aanval op de vijandelijke koning zette hij haar het mes op de keel en gaf haar geen schijn van kans.

Als laatste was Giel nog bezig, ook tegen een dame, Smaranda Padurariu (ook zij was deelneemster aan het NK-vrouwen). Giel had 2 pionnetjes gesnackt, maar moest erg uitkijken voor de tegenaanval. Toen de Roemeense een venijnige zet kon uitvoeren en gelukkig niet deed, trok Giel het punt naar zich toe.

Een zwaar bevochten gelijkspel, waarmee we uiteraard content waren.

Deze keer dus een betere start dan voorgaande seizoenen toen we nog niet uit onze “winterslaap” waren gekomen.

Over 3 weken staat de thuiswedstrijd tegen Zukertort Amstelveen 2 op het programma.

Voor de gedetailleerde resultaten: die de KNSB-site, wedstrijdschaak en dan klasse 1B.

Ton de Veij