Koorddansen door EGGERT Purmerend

Met interesse volgen wij natuurlijk allemaal de verrichtingen van ons eerste team, ons vlaggenschip, in de Klasse 1B van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond KNSB.
Onder de naam EGGERT Purmerend strijdt zij, tezamen met 9 andere teams, om de kampioenstitel in Klasse 1B welke titel dan toegang geeft tot de Eredivisie van het schaken, de Meesterklasse.

Als we naar de huidige stand van zaken kijken dan zijn daarbij de volgende observaties te maken:

EGGERT Purmerend heeft zich stevig op de 6e plaats genesteld. Al vier van de vijf gespeelde ronden staat zij op die zesde plaats.

-Er zijn 26,5 bordpunten verzameld in vijf ronden. Dus gemiddeld verzamelde ons team per ronde 5,3 punten op 10 borden. Oftewel op basis van de bordpunten zou ons team een vijfde plaats verdiend hebben, en op basis van de actuele aantallen bordpunten zelfs op een vierde plaats!

-Van onze spelers hebben er zeven een score van 50% of hoger.

-Van de gespeelde matches is het volgende te zeggen:
5e ronde tegen Oud Zuylen Utrecht werd een 6-4 verlies tegen een kleine winst van 5,5-4,5 de ELO verwachting was.
4e ronde tegen Wijker Toren (Beverwijk) werd een kleinst mogelijk verlies van 4,5-5,5. De ELO verwachting was 6-4 winst.
3e ronde tegen UVS Nijmegen voldeed de uitslag 5,5-4,5 verlies aan de ELO verwachting.
2e ronde tegen Zukertort Amstelveen: Op basis van de ELO een 7-3 winst maar EGGERT Purmerend overtrof zichzelf en het werd 8,5-1,5.
1ste ronde tegen DCS Delft: op basis van de gemiddelde ELO rating zou DSC met 5,5-4,5 hebben moeten winnen. Het werd 5-5. Dus hier presteerde ons team het om, boven verwachting. een matchpunt binnen te slepen.
Dus wat de uitslagen betreft was er 2x een minder resultaat dan verwacht en 2x een beter resultaat en 1x een verwacht resultaat. Een mooi evenwicht.

Al met al zijn de resultaten zo dat het lijkt op koorddansen: er wordt zorgvuldig gelopen, maar er is de uiterste inzet nodig om niet uit evenwicht naar links of rechts te geraken, maar gevaar voor een val is er niet geweest.
De huidige resultaten laten vooralsnog een evenwichtig lopen over het koord zien, en hopelijk een lopen naar een eervolle plaats in de eindrangschikking van Klasse 1B.

Wij zien met interesse uit naar verdere verrichtingen van ons team EGGERT Purmerend in de KNSB competitie.
Wat we in ieder geval wel al hebben is dat, elke keer dat we de naam van ons team “EGGERT Purmerend” noemen, we aangename visioenen van het gezellige winkelcentrum in de Purmerendse binnenstad krijgen!

We wensen EGGERT Purmerend veel succes in 2017!