Spannende strijd 1e team tegen Duits getinte koploper

Ons 1e team stond zaterdag voor een lastige taak om het met 6 Duitse spelers gelardeerde Voerendaal (1 GM, 3 IM’s en 2 FM’s) van zich af te houden en juist tegen deze aan de 1e 6 borden plaatsgenomen Duitsers was de stand in evenwicht.

We hadden deze keer gekozen voor een tactische opstelling en daardoor speelden bord 9 Wim en bord 10 Peter aan bord 1 en 2 om de ergste klappen op te vangen.

Dat deden ze met verve. Wim bestreed GM Daniel Hausrath met open vizier en leek hem zowaar in de problemen te brengen. In het middenspel bleek toch dat GM met meer dan 300 ratingpunten getructer was en na 3 uur was dit de eerste nederlaag.

Even later scoorde Tobias aan bord 8 de eerste remise. Een in de opening buitgemaakte pion tegen youngster Ruud van Meegen kon helaas niet worden omgezet in meer dan een halfje.

Aan bord 10 zat Giel en hij probeerde de stelling van Henk Temmink onder druk te zetten, stopte er een pionnetje in, maar ook hier werd het remise.

De stelling van Nicky gaf reden tot optimisme, maar toen de stelling in brand stond ging het ergens mis en stond er 1-3 op het door Jan weer mooi verzorgde scorebord.

Peter zoals geschreven aan bord 2 had bijna 400 puntjes minder dan Thomas Trella, maar dat verhinderde hem niet om heel lang de stand in evenwicht te houden. Ook hier ging het “gewoon” op het eind mis, 1-4.

Barry speelde aan 4 tegen de jonge Valentin Buckels, die graag vanwege zijn score van 4,5 uit 5 tegen één van onze 3 FM’s wilde spelen om te proberen om weer een M-resultaat te scoren.

Helaas voor Valentijn en leuk voor ons kunnen die aspiraties weer een jaartje in de spreekwoordelijke koelkast want Barry gaf geen krimp en wist de 15-jarige na knap verdedigend werk en daarbij de aanval niet uit het oog verliezend, te verslaan.

Onze topscorer Lucas die deze week in de privésfeer een zeer treurig bericht kreeg te verwerken, maar toch vanwege de afleiding wilde meespelen, waarvoor chapeau Lucas, deed alles wat in zijn vermogen lag om Benjamin Tereick van zich af te schudden en lang zag het ernaar uit dat dit zou gelukken, maar een aanval van wit met bijna alle stukken werd hem te machtig, 2-5.

Na 4 uur bracht Pieter de spanning weer terug door Christian Braun te verslaan. Een reeds vroeg veroverde pion en een betere stelling, waarbij er een eindspel ontstond van Pieter T en 3 pionnen tegen Braun P en 3 pionnen, alles op de koningsvleugel. Dat eindspel was wel aan Pieter besteed want het werd soepeltjes afgemaakt.

Resteerden de partijen van Enrico en Young Hoon, die onlangs in Praag een M-resultaat scoorde. Beiden wisten wat ze moesten doen nl. winnen.

Enrico stond wellicht ietsjes beter en probeerde om ijzer met handen te breken en zoals vaak krijg je dan het welbekende lid op de neus.

Weg gelijkspel.

Young Hoon stond eigenlijk al lang goed maar moest toch tot het gaatje gaan om zo rond kwart over 6 de zege uit het vuur te slepen.
Hierbij had hij het geluk dat zijn tegenstander mat in 3 over het hoofd zag, maar dat gebeurt soms de beste.

Nadat Bernard Stillger dit had gemist voerde hij het eindspel met L en 4 pionnen tegen T en 1 pion met vaste hand naar de winst.

Door deze nederlaag zijn we toch wel heel erg in de degradatiezone beland en met tegenstanders als Venlo, Wageningen en De Stukkenjagers zal het een razend moeilijk karwei worden om ons dit jaar te handhaven.

Op 11 maart spelen we in en tegen Venlo een wel heel erg belangrijke match.

https:\/\/www.schaakbond.nl/wedstrijdschaak/knsb-competitie/2016-2017/klassen/1b

Ton de Veij