Troosteloze middag voor 1e team

Een belangrijke wedstrijd tegen De Wijkertoren uit Beverwijk stond er gisteren op het program, maar het leek net of dat niet tot alle spelers was doorgedrongen.

Spelend in Triton op de 1e etage in de Vide speelden we wel op grotere hoogte maar dat gold meer voor De Wijkertoren dan voor Eggert Purmerend.

En toen enige spelers van De Wijkertoren meenden hun consumpties op de grond te moeten gooien en dus lekker aan het knoeien waren, begon bij ons het geknoei juist op de borden.

Eerst blunderde  na 2 uur Enrico zijn partij weg en even later was invaller Dennis, die de honneurs voor topscorer Peter waarnam, aan de beurt om te erkennen, dat hij toch dacht de opening die hij speelde te kennen. Maar dat deed Peter Uijlings toch even beter en ook hier was het treurnis.

En na deze 0-2 achterstand zijn we nooit meer in de buurt geweest van ook maar een gelijkspel en dat tegen een tegenstander die gemiddeld toch ruim 40 ratingpunten minder heeft.

Aan onze 1e 4 borden was het verschil zelfs nog groter (70 punten) en juist daar scoorden we 2 magere halfjes.

Barry stond steeds ietsje minder en scoorde het 1e halve puntje (0,5-2,5) en Tobias die vanwege een file door afsluiting van de Zeeburgertunnel 3 kwartier later aan het bord verscheen, bracht de spanning heel even terug door te winnen, maar omdat Giel direct daarop zijn stelling niet kon houden was het verschil weer 2 punten.

Wim speelde tegen Bart-Piet Mulder weer een ouderwetse koffiehuispartij, waarbij hij er 2 pionnetjes instak en zijn tegenstander zelfs een volledige toren.

Het zag er heel slecht uit maar Wim verdedigde zich met verve en wist ondanks een achterstand van 3 pionnen nadat de kruitdampen waren opgetrokken, zoveel venijn in de stelling te weven, dat hij alsnog middels herhaling van zetten een remise kon afdwingen.

Het schijnt dat beide heren al 2 maal eerder met elkaar de degens kruisten en ook die partijen waren regelrechte spektakelstukken.

Nicky, weer goed in vorm won een spannend eindspel met wederzijdse tijdnood en zette fraai mat.

Resteerden nog 3 partijen van Yong Hoon, Pieter en Lucas.

Yong Hoon speelde naar eigen zeggen een slechte partij en volgens mij was daar niets aan gelogen. Meestal kan hij nog wel verwikkelingen in de stelling aanbrengen, maar dat lukte dit keer niet ook door sterk spel van Erik Schoehuijs

3-5 en Lucas op winst, maar Pieter slechtere stand.

Lucas maakte het fraai af al had hij volgens eigen zeggen op de 36e zet direct kunnen winnen. Nu duurde het nog 30 zetten langer. Weer een goede prestatie van Lucas, die nog steeds ongeslagen is.

Dan zou Pieter het moeten doen, forceren die slechte stelling.

Sjoerd Plukkel speelde het eindspel van toren en 4 pionnen tegen toren en 2 pionnen voor Pieter niet echt volgens de regels, zodat Pieter toch nog met een remise kon ontsnappen.

Alleen dat hielp niet veel voor de stand want een 4,5 – 5,5 nederlaag was ons verdiende deel.

De volgende wedstrijd tegen het nog puntloze Oud Zuylen Utrecht op 17 december in Utrecht zullen we echt uit een ander vaatje moeten tappen om niet in degradatieproblemen te komen.

Voor de uitslagen en stand zie hieronder.

https:\/\/www.schaakbond.nl/wedstrijdschaak/knsb-competitie/2016-2017/klassen/1b

Ton de Veij