verslag Aris de Heer N1-Purmerend N1

Een kort verslag van de NHSB Klasse 2B wedstrijd, gespeeld op 25 februari 2019 bij Aris de Heer te Middenbeemster is eerder verschenen op deze website, zie eerder verslag.

Voor Aris de Heer en Purmerend was deze wedstrijd in de voorlaatste ronde van groot belang: voor beide teams gold dat gewonnen moest worden om kansen te behouden om degradatie te ontlopen.
Aris de Heer behaalde de winst, overigens met het kleinst mogelijke verschil en wel 4,5-3,5, hetgeen het team een zeer goed gevoel opgeleverd zal hebben.
In de laatste ronde staat de wedstrijd Aris de Heer-De Pion op het programma waarin Aris de Heer andermaal zal moeten knokken om in Klasse 2 te blijven spelen.
Ons team zal degraderen en voegt zich bij de vier andere Purmerendse teams in de NHSB Klasse 3 competitie.

Maar eerst treden we in de laatste ronde nog aan tegen één der koploper, nl. Castricum N2. Voor de teams van Castricum en Volendam is de uitslag van Purmerend-Castricum nog van belang voor de eindrangschikking.

Voor de huidige stand in NHSB Klasse B zie stand NHSB Klasse 2B.
Uit de huidige rangschikking blijkt het volgende:
==In de laatste ronde beslist de wedstrijd WSC De Pion-Aris de Heer welk team degradeert. Beide teams hebben nu 4 matchpunten. De verliezer eindigt dan op de 7e plaats met grote kans op degradatie. Bij gelijkspel eindigt De Pion op de zevende plaats op basis van de bordpunten (24,5 tegen 27 voor Aris de Heer).
==Kampioen wordt Volendam of Castricum. Volendam speelt in de laatste ronde tegen Het Witte Paard, terwijl Castricum tegen Purmerend speelt. Volendam is iets in het voordeel omdat Volendam van Castricum gewonnen heeft. Dat geeft de doorslag voor het geval beide teams eindigen met een gelijk aantal match- èn bordpunten.
Maar verder is de strijd geheel open en komt het aan op de bordpunten in die laatste ronde: het team dat de meeste bordpunten in de laatste wedstrijd verzamelt, of ze nu beide winnen of verliezen, wordt kampioen van NHSB Klasse 2B.
==Volendam is verder in het voordeel doordat Castricum de laatste wedstrijd speelt op 21 maart a.s., terwijl Volendam, met de uitslag van Castricum als leidraad, de laatste wedstrijd speelt op 22 maart.

Hieronder volgt het verloop van de wedstrijd in volgorde en tijd  van beëindigen van de partij en de vermelding van de tussenstand.
Het verslag wordt aangevuld indien onze spelers hun partijervaring toeleveren.

Romayn Brandsma-Jos Lohmann ½ – ½ [20:50 ½ – ½]

Ron de Vink- Rob van Someren ½ – ½ [21:00 1 – 1]

Vladimir Bartels-Gerrit van Dok 1 – 0 [21:05 1 – 2]

Bert Kaizer-Ton de Veij ½ – ½ [22:30 1½ – 2½]
Ja het seizoen is niet zo verlopen als we gehoopt hadden.
Straks in de 3e klasse NHSB. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo laag gespeeld heb in 55 jaar.

Ik kwam tegen Bert Kaizer best goed uit de opening.
Op zet 18 speelde ik mijn dame naar b7 met dreiging loper en dame op g2. Wit nam mijn pion op e5 met paard en i.p.v. de pion op g2 te nemen, nam ik het paard op e5 met mijn paard terug. Ik dacht een kwaliteit te winnen, maar zag een belangrijke damezet over het hoofd. Had ik toch op g2 genomen, had ik iets beter gestaan. Nu kwam wit in het voordeel, maar nadat ik alsnog de pion op g2 had geslagen en de witte toren op f1 naar e1 werd gespeeld, speelde wit op de volgende zet de dame naar g3 en daarmee was ik erg happy, want er was een veel betere zet. Nu kon ik mijn koningsstelling verdedigen en verzandde deze interessante partij in een teleurstellende remise.
Helaas heb ik weinig kunnen bijdragen aan het 2e klasse behoud.

Paul Verkooijen-Rob Hählen ½ – ½ [22:50 2 – 3]
In een Konings-Indisch-achtige stelling kreeg ik met zwart een voordeel door een gedekte vrijpion op d4. het loperpaar was in de gesloten stelling (nog) niet van veel waarde. Nadat mijn tegenstander de dames wilde ruilen had ik in een gewonnen stelling terecht kunnen komen. Zie daarvoor het fragment.
Over de partij ben ik niet heel ontevreden wel over de de gemiste kans.

Frank de Geus-Wim Dekker 1 – 0 [23:10 3 – 3]

Kees Kerkdijk-Bert Kuijer ½ – ½ [23:20 3½ – 3½]
In de toernooitjes bij Aris de Heer in november 2017 en april 2018 speelde ik twee maal tegen Bert en haalde ½ uit 2, dus voorwaar een geduchte tegenstander.

Over de partij ben ik niet tevreden. Ten eerste gebruikte ik veel meer tijd dan Bert. Veel tijdverbruik betekent ook dat je veel beren op de weg ziet. Dat zou niet erg zijn, maar de kans op het zien van niet-bestaande beren neemt ook toe. Verder liet ik wat betere zetten liggen.
De kansen golfden wat heen en weer. Tot zet 10 stond ik iets beter, waarna Bert het overnam en van zet 11 tot 28. Na de dameruil kreeg ik weer lucht en kwam iets beter te staan, maar Bert overvleugelde me weer in het eindspel. Maar na zet 50 gedaan te hebben constateerde ik hardop dat de stelling remise was (want de pionnen gaan van het bord dacht ik in stilte). Reglementair dus geen remise aanbod want dat moet je doen door te zetten-remise aanbieden-klok indrukken. Maar Bert zag klaarblijkelijk ook de remise komen en we besloten tot remise.

Over de wedstrijd ben ik wel tevreden. De inzet was groot; er werd op alle borden gestreden, en op drie borden tot na 23:00 uur. Het team deed zijn best om te winnen, maar de Middenbeemsterlingen deden dat uiteraard ook en het kwartje viel nu naar hun kant. Prociat!!

Hieronder de partij zonder veel commentaar.

Ties Wijnen-Martin Zwaneveld 0 – 1 [23:35 EINDSTAND Aris de Heer-Purmerend 4½ – 3½]

Ondertussen is er ook een goed en lezenswaardig verslag verschenen op de website van Aris de Heer, zie verslag van de wepmeester van Aris de Heer.