Voorjaarstoernooi 2017

Het Voorjaarstoernooi is met 54 deelnemers ruim overtekend, er staan zelfs nog 2 schakers op de wachtlijst. Het toernooi was al snel met de beschikbare 40 plaatsen volgeboekt. Het is zaak om bijtijds aan te melden. Dankzij de bijdrage van het SHELL Vrijwilligersfonds kunnen we de 16 extra deelnemers mee laten doen. Dat het toernooi zo in trek is komt ook door de gunstige tijd. Veel deelnemers hebben aangegeven het prettig te vinden dat het toernooi op vrijdagavond en zaterdag overdag is, zo ‘verlies’ je niet een heel weekend.

Naast de 23 leden van schaakclub Purmerend komen er ook schakers van ver, bijvoorbeeld een heel gezin uit Velp en een schaker uit Middelburg. En er zijn spelers die vrijwel elk jaar sinds we weer zijn opgestart met dit voor Purmerend traditionele toernooi van de partij zijn.

De gemiddelde rating van alle groepen is 1490, de hoogste groep heeft een gemiddelde rating van 1969. De oudste deelnemer is 80, de jongste 11. Er zijn 8 deelnemers jonger dan 17 jaar.

Het is inmiddels traditie dat naast het reguliere toernooi sterke jeugdspelers van Schaakclub Purmerend en andere clubs worden uitgenodigd. Dit jaar is er een bijzonder thema: 4 families met elk twee spelers die het tegen elkaar opnemen.

Van schaakclub Purmerend zijn dat: Dennis en Robbin Jansma. Dennis is in E-categorie één van de beste schakers van Noord-Holland en Robbin is dat in de G-categorie. Beiden hebben zich geplaatst voor het NK-jeugd viertallen in de E-categorie.

De andere twee spelers van schaakclub Purmerend zijn Tim van Rijs en zijn zus Mirjam. Tim heeft zich voor twee verschillende NK’s geplaatst (scholenschaak en met C-viertallen). Mirjam speelt nog maar kort maar we zien in haar iemand met veel talent, een toekomstige topper voor de club. Uit Volendam komen de broers Aron en Mark Zoetebier. Aron is één van de  beste jeugdspelers uit Volendam in de C-categorie. Voor Mark geld hetzelfde in de A-categorie, zij zijn de hoop voor de toekomst voor Schaakclub Volendam. Van Caïssa-Eenhoorn uit Hoorn komen de broers Kevin en Brian van Rooij. Zij spelen op zaterdagmiddag (13:00 – 17:00) in twee groepen een dubbelrondige vierkamp.