Ayden Lam winnaar van het 45e Medi-Ma GP toernooi

Schaakvereniging Purmerend heeft voor de 45e keer het traditionele jeugdtoernooi op Hemelvaartsdag georganiseerd.

Deze traditie begon in 1979 en werd gesponsord door de A.B.N. bank die dat tot 1994 hebben volgehouden. Na 15 jaar werd de rol van sponsor overgenomen door de RABO bank tot 1998. Een drietal jaren zonder sponsor volgde maar in 2001 werd er weer een sponsor gevonden die dat tot de dag van vandaag nog altijd is, Medi-Ma een adviesbureau voor sociale zekerheid.

En dat dus alweer voor de 24e keer.

Sinds 2004 is het jeugdtoernooi onderdeel geworden van het Grand Prix Circuit van de NHSB. Dit zijn open toernooien, dus niet alleen voor de NHSB leden, voor de jeugdschakers t/m 18 jaar.

Ook dit jaar was er weer een enorme belangstelling van de jeugdschaker voor het toernooi en was het toernooi alweer enkele weken voor aanvang vol geboekt. De reservelijst was ook dit jaar weer ruim gevuld. Heel jammer is het dan dat er op het allerlaatste moment afmeldingen komen of schakers die zich hadden aangemeld niet op komen dagen. We hadden meerdere reservespelers voor deze plaatsen blij kunnen maken. Het toernooi ging hierdoor niet met de maximale 104 spelers maar met 98 spelers van start. HELAAS

Met dank aan de vele vrijwilligers werd om 9.00u begonnen met het opzetten van de zaal en konden we de eerste schakers rond 10.00u ontvangen. Door het wachten op de eerder genoemde wegblijvers werd er iets later gestart dan gepland door de 98 deelnemers, waaronder 23 jeugdschakers van SC Purmerend.

Ingedeeld op basis van speelsterkte waren er 13 groepen van 8 spelers die de onderlinge strijd aangingen. In Groep 1 werd er gestreden voor de overall toernooi winst, in alle andere groepen voor de winst in hun groep

De jeugdige spontaniteit, de uitbundige blijdschap, de diepe teleurstelling, het zien ontstaan van nieuwe vriendschappen, de rode blossen op de wangen van de (in)spanningen, dat alles maakt een jeugdtoernooi zo prachtig om te mogen organiseren en te begeleiden en om je eigen herinneringen weer op te halen.

In groep 1 was het heel spannend en waren de schakers aan elkaar gewaagd. Een smet op de dag was dat er helaas in de laatste 7e ronde een foutieve uitslag door een van de spelers is genoteerd op het uitslagen formulier die grote gevolgen had. Bij de prijsuitreiking werd aan Max Geldof de eerste prijs toegekend maar door zijn verlies in de 7e ronde en niet de winst zoals verwerkt had dit Ayden Lam behoren te zijn. Na afloop van het toernooi werd dit ter discussie gesteld en de fout onderkend. Helaas waren toen alle betrokken spelers al huiswaarts en kon het misverstand niet meer rechtgezet worden. Beide spelers zijn inmiddels op de hoogte gesteld van dit misverstand.

Ook bij alle overige tafels werd er op ieders eigen niveau gestreden en werd er veel plezier beleefd aan het o zo mooie schaakspel.

Voor de uitslagen van alle groepen, met geel gemarkeerd onze leden van SC Purmerend, zie: eindstand GP2024

Tussen de schaakrondes door kon er buiten geschaakt worden op het grote stukken schaakspel en kon er geschaakt worden tegen de beer een taak die dit jaar werd ingevuld door Barrie Romijn.

Ook kan de tekenwedstrijd niet ontbreken. Het leverde weer prachtige tekeningen op die door een onafhankelijke jury werden beoordeeld en beloond met leuke prijsjes.

De prijsuitreiking was weer een feest. Voor alle 1e, 2e en 3e plaatsen was er een beker en voor alle overige deelnemers een mooie herinneringsmedaille. De toernooiwinnaar (zie eerdere opmerking) kreeg uit de handen van de sponsor Ties Wijnen naast de beker ook een digitale schaakklok als extra prijs. Daarnaast was er voor iedere deelnemer ook dit keer weer mooie verrassing van de sponsor. Een 4 op 1 rij spel, set jongleerballen en een breinbreker ster.

Bij veel toernooien met sponsor zie je dat dat veelal in de vorm is van extra prijzengeld voor de winnaars, het mooie van ons toernooi is dat dit in sponsoring is die gelijk verdeeld wordt voor iedere deelnemer, iets waar ieder jaar weer de waardering over wordt uitgesproken door meerdere ouders van de deelnemers.

Medi-Ma wordt weer bedankt voor de steun aan dit toernooi. We zijn alweer in overleg om te kijken of we volgend jaar, bij de 46e editie, weer op rekenen op de steun en dan alweer voor de 25keer. Een “kwart eeuw” zou toch een mooie mijlpaal zijn.

Het was weer een prachtige schaakdag voor de jeugd. En dat lukt niet zonder de inbreng van de vele vrijwilligers. DANK daarvoor! Zonder jullie hulp geen evenementen van deze omvang en voor de deelnemers weer een onvergetelijke dag waar ze heel lang met veel plezier op terug zullen kijken.